1. Zapamiętywanie muzyki
2. Muzyka w aspekcie rozwoju muzycznego dziecka
3. Motywacja w procesie nauczania i uczenia się muzyki
4. Przegląd badań na uwarunkowaniami preferencji muzycznych
5. Rozwój muzyczny człowieka - wybrane ujęcia:
- Wprowadzenie
- Wczesny rozwój muzyczny w ujęciu Helmuta Mooga
- Spiralny model rozwoju muzycznego K. Swanwicka i J. Tillman
- Teoria Edwina E. Gordona
- Rozwój muzyczny według Johna A. Slobody
- Ujęcie rozwoju muzycznego w polskiej psychologii muzyki
- Neurodydaktyka muzyczna
- Podsumowanie
6. Zdolności muzyczne w ujęciu psychologii muzyki: ewolucja poglądów
7. Psychologia muzyki a edukacja w ujęciach podręcznikowych
- Psychologia a edukacja
- Wybrane przykłady podręcznikowe
- Wnioski i propozycje modelowe ujęć podręcznikowych
8. Krótkie wprowadzenie do kognitywistyki muzycznej improwizacji
9. Immunologia muzyki
10. Wybrane psychologiczne wyznaczniki tremy koncertujących muzyków profesjonalistów i amatorów:
- Trema jako lęk społeczny
- Przegląd badań nad występowaniem zjawiska tremy wśród artystów muzyków
- Specyfika zawodu muzyka
- Teoria temperamentu Hansa Eysencka
- Temperament w koncepcji Jana Strelaua
- Metodologia badań własnych
- Hipotezy i problem badawczy
- Charakterystyka grup badanych
- Muzyk czy muzykant – dyskusje wokół doboru próby badawczej
- Metody zastosowane w badaniach
- Procedura statystyczna badań
- Analiza poziomu tremy badanych muzyków
- Analiza struktury temperamentu u osób badanych
- Analiza zależności pomiędzy tremą a poziomem psychotyzmu u osób badanych
- Lęk jako cecha i lęk jako stan a trema u osób badanych
- Podsumowanie
11. Muzyka a zdrowie człowieka w perspektywie psychologicznej
12. Boisz się choroby Alzheimera? Zacznij grać na instrumencie!
13. Gust muzyczny a Twoja osobowość
14. System rozpoznawania dźwięków instrumentów muzycznych
15. Reakcje emocjonalne na muzykę:
- Emocjonalne reakcje na muzykę na tle ogólnych pojęć dotyczących sfery emocji
- Wymiar czasu trwania i intensywności
- Wymiar utylitarny i estetyczny
- Ujęcia relacji muzyka - emocje
- Rola oczekiwań słuchacza w powstawaniu reakcji emocjonalnej na muzykę
- Klasyfikacja mechanizmów powstawania reakcji emocjonalnej na muzykę
- Afektywny i poznawczy aspekt reakcji emocjonalnych na muzykę
- Rola muzyki w życiu codziennym i jej odbiór emocjonalny
- Wrażenia sensoryczne i fizjologia w powstawaniu reakcji emocjonalnej na muzykę
- Uniwersalność vs. zindywidualizowanie reakcji emocjonalnych na muzykę
- Afekt pozytywny i negatywny w reakcji na muzykę
- Profil muzyki i profil słuchacza
- Zastosowanie reakcji emocjonalnych na muzykę w dążeniu do zdrowia
- Wnioski
16. Fizyka instrumentów:
- Akustyka
- Historia akustyki
- Natura dźwięku
- Słyszenie dźwięków przez człowieka
- Wysokość dźwięku
- Głośność dźwięku
- Barwa dźwięku
- Fizyka instrumentów muzycznych
- Fizyka aerofonów
- Fizyka chordofonów
- Fizyka idiofonów i membrofonów
- Komputerowe badanie dźwięków muzycznych
- Badanie charakterystyk różnych dźwięków
- Podsumowanie
17. Polska koncepcja "muzyki" w oparciu o współczesne systemy wychowania muzycznego
18. Sonoryzm wobec współczesności - Krzysztof Szwajgier AM Kraków
19. Wpływ muzyki na organizm człowieka oraz jej znaczenie dla społeczeństwa