Obszerny opis fizyki instrumentów muzycznych znajduje się w
podręczniku.
W niniejszym rozdziale zaprezentowano najważniejsze, zdaniem autorki, informacje na ten temat.
W niniejszym rozdziale zaprezentowano najważniejsze, zdaniem autorki, informacje na ten temat.
Praktycznie żaden instrument muzyczny nie wytwarza czystego
tonu – widmo dźwięku instrumentów jest złożone. Częstotliwość podstawowa
dźwięku jest związana z pierwszym modem drgań, natomiast wyższe mody drgań
wywołują drgania odpowiadające alikwotom (przydźwiękom), które zwykle są
wielokrotnością częstotliwości podstawowej (w przypadku instrumentów
perkusyjnych zależność nie jest tak prosta). Różnice intensywności różnych alikwotów
dają każdemu instrumentowi unikalną barwę dźwięku. Jednak rozkład całkowitego
dźwięku pomiędzy alikwoty zmienia się dla danego instrumentu wraz ze zmianą
wysokości dźwięku, a nawet w obrębie tej samej nuty, w przypadku gdy muzyk
użyje innego sposobu artykulacji dźwięku.
Instrument muzyczny wytworzy dźwięk pod warunkiem, że
powstanie w nim fala stojąca. Fala stojąca powstaje w wyniku interferencji fal,
gdy fala biegnąca w jednym kierunku spotyka falę o tej samej długości, biegnącą
w kierunku przeciwnym.
Jest to możliwe, gdy na granicy ośrodków nastąpi częściowe odbicie fali, a długość
ośrodka będzie całkowitą wielokrotnością połowy długości fali. Aby fala odbiła się
na granicy ośrodków, oporność (sztywność) ośrodka musi ulegać zmianie (nieważne
jak dużej i czy oporność rośnie czy maleje).
Sposób produkcji dźwięku zależy od budowy i metody
wydobywania dźwięku z instrumentu. Kryteriami takimi kierowali się Hornbostel i
Sachs tworząc klasyfikację instrumentów. Zaproponowali oni podział instrumentów
na aerofony (instrumenty dęte), chordofony (instrumenty strunowe), idiofony
(instrumenty perkusyjne samobrzmiące), membranofony (instrumenty perkusyjne z
membraną) oraz elektrofony.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz