sobota, 27 maja 2017

Hipotezy i problem badawczy



Wybrane psychologiczne wyznaczniki tremy koncertujących muzyków profesjonalistów i amatorów - Estetyka i Krytyka 25 (2/2012)  MARCIN SZULC, ANNA OLSZAK


Na podstawie przeanalizowanych teorii oraz badań dotyczących pojawiania się tremy wśród muzyków w trakcie występu można wysunąć wnioski, że wysokość tremy może być zależna od zmiennych zarówno środowiskowych, jak i wewnętrznych (a więc od temperamentu i osobowości).
Hipotezy badawcze:
1. Poziom tremy u muzyków profesjonalistów jest wyższy niż u amatorów śpiewających w chórze.
2. Poziom tremy (mierzonej Kwestionariuszem Tremy) zależy od temperamentu.
2a. Reaktywność i perseweratywność korelują dodatnio z odczuwaniem tremy, natomiast wytrzymałość, aktywność oraz żwawość – ujemnie.
3. Poziom tremy (mierzonej Kwestionariuszem Tremy) zależy od poziomu psychotyzmu.
3a. Psychotyzm koreluje ujemnie z poziomem odczuwanej tremy (im wyższy psychotyzm, tym słabiej odczuwana trema).
4. Poziom psychotyzmu jest wyższy u artystów niż u amatorów śpiewających w chórze.
5. Poziom tremy (mierzonej Kwestionariuszem Tremy) zależy od poziomu lęku jako cechy.
5a. Wysoki poziom lęku jako cechy koreluje z wysokim poziomem odczuwanej tremy.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz