Fala akustyczna (f. dźwiękowa) to zróżnicowane w czasie i w
przestrzeni drgania ośrodka sprężystego. W powietrzu odpowiadają im zmiany
ciśnienia. Gdy cząsteczka powietrza przemieszcza się ze swojego położenia
równowagi, siły sprężystości starają się przywrócić ją do pierwotnej pozycji.
Cząsteczka ma pewną bezwładność, więc przemieszcza się poza swoją pozycję
spoczynku i siły sprężystości zaczynają działać w przeciwnym kierunku.
Swoim drganiem pobudza również cząsteczki sąsiadujące i w ten sposób występują
lokalne zagęszczenia i rozrzedzenia ośrodka. Kierunek drgań cząsteczek
odpowiada kierunkowi rozchodzeni się zaburzenia w przestrzeni – jest to więc
fala podłużna. Kiedy częstotliwość drgań mieści się w przedziale słyszalnym (20
Hz - 20 kHz), wtedy człowiek odbiera je jako dźwięk. Dźwięk jest więc
subiektywnym obrazem fali, a fala – obiektywnym obrazem dźwięku. Zasadniczym celem
akustyki dźwięków słyszalnych jest poszukiwanie zależności pomiędzy fizycznymi
właściwościami fal, a subiektywnymi cechami dźwięku.
Dźwięk łatwo się rozchodzi w ośrodkach sprężystych takich
jak powietrze, woda, stal, beton itd. Prędkość rozchodzenia się dźwięku w
ośrodku gęstszym jest większa. Bez ośrodka sprężystego dźwięk nie będzie się
rozchodził.
Zaburzenie w ośrodku rozchodzi się
jednakowo we wszystkich kierunkach. Intensywność dźwięku maleje z
kwadratem odległości . Prędkość rozchodzenia się dźwięku zależy od fizycznych
właściwości ośrodka – od jego sprężystości i bezwładności cząsteczek, które go
budują. W stali prędkość dźwięku wynosi 6000 m/s, w wodzie – 1500 m/s, a w
powietrzu 331 m/s (przy 0 oC) i rośnie o 0,6 m/s ze wzrostem
temperatury o 1 oC .
Ze względu na zawartość częstotliwościową dźwięków
wyróżniamy następujące ich rodzaje:
Ton - sygnał
elementarny, reprezentowany przez sinusoidę, odpowiadającą drganiu o określonej
częstotliwości. W przyrodzie czyste tony w zasadzie nie występują, lecz są one
składowymi tworzącymi dźwięki bardziej złożone – wielotony i szumy.
Wielotony to
sygnały złożone z tzw. tonu podstawowego A1*cos(ωt+φ1) i
tonów harmonicznych o częstotliwościach będących całkowitymi wielokrotnościami
tonu podstawowego An*cos(nωt+φn), gdzie n=2,3,....
Muzycy często zamiast terminu harmoniczne
używają terminu tony składowe lub alikwoty. Okazuje się, że dla niektórych
instrumentów (dzwonów, kurantów, fortepianu) alikwoty nie są w związku
harmonicznym z tonem podstawowym. W przypadku wielotonów (harmonicznych czy
nie) energia koncentruje się w składowych harmonicznych, co widać w widmie
takiego dźwięku - pomiędzy wierzchołkami odpowiadającymi tonom składowym i
składowej podstawowej energia jest bliska zeru.
Szum jest to
sygnał o zrównoważonym widmie dźwięku, w którym żadna składowa
częstotliwościowa nie posiada znacząco większej amplitudy od reszty składowych
sygnału. Szum może być zjawiskiem pozytywnym lub niepożądanym. Mowa jest
modulowanym szumem. Szum ma znaczenie pozytywne, jeśli przenosi pewną
informację (np oklaski są szumem, ale niosą informację o uczuciach widowni).
Jeśli energia sygnału jest równomiernie rozłożona w całym zakresie
częstotliwości to mamy do czynienia z szumem losowym, zwanym też szumem białym.
Jeśli w widmie szumu przeważają niskie częstotliwości to jest to szum różowy.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz