niedziela, 2 lipca 2017

Analiza poziomu tremy badanych muzyków

Wybrane psychologiczne wyznaczniki tremy koncertujących muzyków profesjonalistów i amatorów - Estetyka i Krytyka 25 (2/2012)  MARCIN SZULC, ANNA OLSZAK


Przyjęto jednorodny sposób prezentacji wyników badań, a mianowicie najpierw autorzy omawiają poziom tremy wśród badanych w porównywanych grupach amatorów i profesjonalistów, następnie analizują temperament, psychotyzm oraz lęk w zależności od tremy w badanych grupach. Wyniki badań przedstawione zostały w formie graficznej z zaznaczeniem poziomu istotności.

Do sprawdzenia hipotezy o różnicach w intensywności pojawiania się tremy u muzyków występujących na scenie solo i u amatorów śpiewających w chórze zastosowano metodę porównania średnich testem t dla prób niezależnych.



Jak wynika z powyższej tabeli i wykresu, obydwie grupy różnią się istotnie pod względem subiektywnie odczuwanej tremy podczas występu. Potwierdziła się więc hipoteza o tym, że badani występujący samodzielnie na scenie odczuwają większy lęk niż badani występujący w grupie. Może mieć to związek z dyfuzją odpowiedzialności:, osobie występującej w chórze łatwiej ukryć błąd, wspierając się na innych. Osoba, która stoi na scenie sama i oceniania jest wyłącznie na podstawie własnego występu, przygotowania, prezencji, odczuwać może większe napięcie związane z koncertem niż osoba, która występuje w grupie. Rezultat ten może też być spowodowany oczekiwaniem publiczności, która krytyczniej ocenia koncert wykonany przez profesjonalistów, zaś bardziej pobłażliwie trak-tuje koncertujących amatorów. Zarejestrowane trzęsące się dłonie Ma-donny podczas wystąpienia na wręczeniu Nagród Akademii Filmowej w 1991 roku artystka wyjaśniła następująco: „Miałam tylko cztery minuty na doskonały występ, a trzy miliardy widzów oglądało mnie na ekranach telewizorów”.

W badaniach nad tremą uzyskano istotną statystycznie przeciętną korelację (r=0,419) pomiędzy poziomem tremy badanym Kwestionariuszem Tremy a tremą deklarowaną przez osoby badane (korelacja istotna na poziomie 0,01). Oznacza to, że badane osoby w dużym stopniu potrafiły samodzielnie ocenić, jak dużą tremę przeżywają podczas występu przed publicznością.

Przeprowadzono także analizę poziomu tremy wśród mężczyzn i wśród kobiet – dla mężczyzn X=6,61, s=4,227; dla kobiet X=7,83, s=4,615, jednak różnica nie okazała się istotna statystycznie.


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz