Do opisu dźwięków muzycznych oprócz wspomnianych już cech
subiektywnych używa się również pojęć melodii, rytmu i tempa, konsonansu i
dysonansu oraz nazw emocji wywoływanych przez dany fragment utworu.
Celem komputerowych badań dźwięku (w szczególności też dźwięku
muzycznego) jest poznanie i symulacja postrzegania muzyki przez człowieka.
Mierzalne cechy akustyczne dźwięków (takie jak: częstotliwość podstawowa,
kształt widma, natężenie) przenoszą informacje o ich cechach muzycznych (takich
jak wysokość, barwa, dynamika itp.).
Wyszukiwanie informacji w zasobach muzycznych (Music
Information Retrieval, w skrócie MIR) jest międzydyscyplinarną dziedziną nauki.
Jej rozwojem zainteresowani są nie tylko muzycy i twórcy bibliotek
multimedialnych lecz również informatycy, prawnicy, przedsiębiorcy,
nauczyciele, psychologowie, a także
każdy użytkownik internetowych baz muzyki. Z każdym dniem wzrasta bowiem ilość
danych muzycznych dostępnych w internecie pod różną postacią. Ich wartość dla
użytkownika jest ograniczona tym na ile łatwo można do nich dotrzeć, wydobyć z
nich interesujące treści, filtrować i zarządzać pozyskanymi danymi. Obszarem
problemów MIR jest szybkie i efektywne wyszukiwanie danych audio różnych typów,
które mogłyby zainteresować użytkownika, a także filtrowanie uzyskanych danych
tak, by pozostały tylko obiekty spełniające preferencje użytkownika.
W ramach MIR wyróżniamy następujące poddziedziny:
1. analiza
i rozpoznawanie sceny akustycznej – zajmuje się rozpoznawaniem miejsca
powstawania dźwięku po odgłosach dla niego charakterystycznych. Obejmuje ona
lokalizację źródła, separację dźwięków pochodzących z różnych źródeł, analizę
harmoniczności i opis barwy dźwięku
2. kategoryzacja
gatunku muzycznego i rozpoznawanie rytmu i tempa - umożliwia automatyczne etykietowanie nagrań
w bazach muzycznych nazwami gatunków oraz szeregowanie ich według rytmu i tempa
3. automatyczna
klasyfikacja dźwięków instrumentów muzycznych – jej celem jest automatyczne
indeksowanie nagrań muzycznych przez skład instrumentalny, co umożliwi
wyszukiwanie utworów przez podanie nazwy instrumentu
4. transkrypcja
muzyki – systemy rozpoznawania instrumentów oraz rytmu i tempa mogą razem
tworzyć system transkrypcji muzyki służący do zapisu nagrania muzycznego w
formie nut lub przekształcania utworu tak, by był wykonywany przez inny skład
instrumentalny
5. query-by-humming,
query-by-example – zagadnienie to dotyczy wyszukiwania utworów muzycznych lub
informacji o nich na podstawie fragmentu utworu zarejestrowanego
(query-by-example) lub zanuconego przez użytkownika systemu (query-by-humming).
Przykładem takiego systemu działającego w sieci internet jest MIDOMI (http://www.midomi.com/). W projektowaniu
systemów tego typu istotne jest, że użytkownik nie musi umieć dobrze śpiewać
6. rozpoznawanie
wykonawcy - ekspresja w wykonywaniu muzyki może być cechą rozróżniającą wykonawców, ich
„odciskiem palca”. Systemy przeprowadzające rozpoznawanie tego typu byłyby
również pomocą przy etykietowaniu utworów umieszczanych w bazach danych
7. wydobywanie
informacji o emocjach – celem tych badań jest stworzenie systemu, który będzie wyszukiwał utwory
odpowiadające emocjom opisanym przez użytkownika. Systemy tego typu muszą uczyć
się preferencji użytkownika, gdyż rodzaj emocji, które budzi dany fragment
muzyki może być różny dla poszczególnych osób.
Innym obszarem zastosowań MIR są wizualizacje, czyli
graficzna prezentacja dźwięku. Mogą być one oparte na wykrywaniu rytmu i tempa
utworu. W pracy opisano system wyszukujący obrazy w bazie obrazów „podobnych” do fragmentu
muzyki. System jest próbą naśladowania zdolności człowieka do łączenia zmysłów,
czyli synestezji.
Badania nad stymulacją zachowań poprzez muzykę wskazują, że
tempo muzyki ma wpływ na powiększanie się zasobów uwagi, a w związku z tym na
poprawność i szybkość podejmowanych decyzji.
Szybsze tempo muzyki wpływa na powiększenie tych zasobów bardziej niż wolne. Muzyka
może też „maskować” hałasy w biurze, zmniejszać napięcie i znudzenie, wspomaga
zaangażowanie w wykonywane czynności, ułatwia produktywność, pomaga skupić
uwagę. Dobór odpowiedniej muzyki nie jest jednak łatwy. Pewne rodzaje muzyki
mogą powodować rozkojarzenie lub w inny sposób zakłócać prawidłowe
funkcjonowanie. Oddziaływanie może też różnić się u różnych osób. Pewne
właściwości muzyki umożliwiają wykorzystanie jej do celów marketingowych -
szybka muzyka poprawia przepływ klientów w sklepach, zwiększa dzienne dochody,
skraca czas spożywania posiłków w restauracjach, czy zwiększa szybkość
wypijania napojów.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz