W aerofonach fala stojąca wytwarzana jest w słupie powietrza
wewnątrz instrumentu. W pierwszym etapie generacji dźwięku muzyk kieruje
strumień powietrza do wnętrza instrumentu. Strumień ten jest przerywany przez
element zwany stroikiem, a częstotliwość impulsów (odpowiadających
zagęszczeniom powietrza) leży w zakresie słyszalnym. Stroiki mogą mieć
różnoraką budowę. Instrumenty dęte drewniane używają stroików mechanicznych w
postaci drewnianej cienkiej listewki (np. w klarnecie). W dętych blaszanych jak
trąbka, puzon i tuba rolę stroika pełnią drgające usta muzyka. We flecie
prostym i piszczałkach natomiast występuje tzw. stroik powietrzny. Drganie
podłużne powietrza wywołane drganiem stroika przechodzi przez instrument i
odbija się gdy osiąga koniec instrumentu. Z powodu różnicy oporności wewnątrz i
na zewnątrz instrumentu część fali zostaje odbita do jego wnętrza. Fala
pierwotna i odbita nakładają się na siebie tworząc falę stojącą. Część fali,
która nie zostanie odbita „wychodzi” z instrumentu i jest słyszalna, o ile
tylko ma wystarczającą moc.
Wysokość dźwięku wydobywającego się z instrumentu można
zmieniać przez zmianę długości słupa powietrza wewnątrz instrumentu. W
przypadku klarnetu jest to realizowane przez zakrywanie i odkrywanie dziurek w
chwytni. Otwarta i wystarczająco duża dziurka określa wówczas koniec rurki i
jej efektywną długość.
Jeśli oba końce instrumentu są otwarte (jak jest w przypadku
fletu prostego) to nazywamy go instrumentem typu „otwarta rurka”. W
instrumentach tego typu końce rurki muszą stanowić strzałki fali stojącej.
Częstotliwość danego modu drgań zależy tylko od długości słupa powietrza i od
temperatury powietrza.
gdzie v to prędkość dźwięku
w powietrzu, a L – efektywna długość rurki.
Jeśli jeden koniec instrumentu jest zamknięty przez usta
grającego (jak w przypadku klarnetu) to ten typ instrumentu nazywamy „zamkniętą
rurką”. W tych instrumentach koniec rurki, gdzie znajdują się usta grającego
stanowi węzeł, a otwarty koniec - strzałkę fali stojącej. Częstotliwości
składowych dźwięku produkowanego przez instrumenty tego typu spełniają
równania:
W instrumentach typu „zamknięta rurka” parzyste składowe
harmoniczne są wygaszane – nie spełniają warunku, że w jednym końcu słupa
powietrza ma powstać węzeł, a w drugim strzałka fali. Jest to charakterystyczne
dla instrumentów w kształcie cylindrycznej rury. Dla instrumentów o budowie
stożkowej (jak trąbka) widmo składowych harmonicznych staje się bardziej
podobne do widma „otwartych rurek”.
Otwarty koniec instrumentu nie powoduje odbicia dokładnie w
miejscu końca rurki – fala „wychodzi” nieco z instrumentu zanim będzie odbita z
powrotem. Rurki są akustycznie dłuższe niż ich fizyczna długość. „Wydłużenie”
wynosi 61% promienia rurki. W przypadku rurek otwartych z obu stron wydłużenie
następuje na obu końcach instrumentu.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz