piątek, 21 lipca 2017

Rozwój muzyczny człowieka - podsumowanie


Agnieszka Weiner UMCS - Rozwój muzyczny człowieka


PODSUMOWANIE


Zgodnie z najnowszymi koncepcjami uczenie się muzyki jest procesem, w którym reprezentacje umysłowe (mental representations) rozwijają się, zmieniają i stopniowo różnicują oraz uspecyficzniają, stając się coraz bardziej wyrafinowane. Mimo wiary niektórych osób, że wykonywanie muzyki jest dostępne jedynie dla szczególnie uzdolnionych, najnowsze badania wykazały, że większość ludzi jest zdolna do osiągnięcia muzycznych kompetencji na profesjonalnym poziomie. Jednak w rzeczywistości zależy to od wielu zmiennych zewnętrznych, wśród których motywacja, możliwości i zasoby (motivation, opportunity, and resource) odgrywają szczególną rolę.

Mimo wielu obiecujących danych, jakie obecnie oferuje nam neurodydaktyka nie można traktować jej jako panaceum dla problemów edukacji (także muzycznej). Nadal podstawową wartością pozostać powinien szeroki kontekst dotychczasowych poszukiwań. Warto w tym miejscu przywołać sentencję H. Gardnera30, który uważa, że nawet jeśli idealnie i dogłębnie poznamy mózg do ostatniej synapsy i tak nie może to stanowić podstawowej wartości dla natury uczenia się. Natomiast niewątpliwie należy z uwagą śledzić rozwój neurodydaktyki, która pozwala opisywać uczenie się w kategoriach funkcjonalnych i strukturalnych zmian w mózgu. Może to być ważny krok kierunku dokumentowania przebiegu procesów uczenia się.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz