Badaniem działania systemu słyszenia zajmuje się
psychoakustyka. Obejmuje ona szczegóły fizjologiczne aparatu słuchowego oraz
jego mechanikę. Najprościej rzecz ujmując słyszenie polega na tym, że fala
dźwiękowa dociera do ucha zewnętrznego i propaguje przez przewód słuchowy
zakończony błoną bębenkową. Cząsteczki powietrza drgające w pobliżu błony
bębenkowej pobudzają ją do drgań. Drgania te są przenoszone przez układ
kosteczek ucha środkowego ze środowiska gazowego do środowiska ciekłego
(przewód ślimakowy w uchu wewnętrznym wypełniony jest płynem). Ucho wewnętrzne
zbudowane jest ze ślimaka wypełnionego płynem, w którym drgania pobudzają
włosowate komórki czuciowe w narządzie Cortiego, które przekazują pobudzenie na
nerw statyczno-słuchowy, który z kolei przesyła impulsy do mózgu, gdzie bodziec
jest obierany jako dźwięk.
Choć zakres słyszalny dźwięków obejmuje częstotliwości od 20
Hz do 20 kHz, to dokładne granice przedziału częstotliwości, jakie może
usłyszeć ucho jest cechą osobniczą, a w dodatku zmienia się z wiekiem. U osób
starszych górna granica słyszalności obniża się.
Słyszalność dźwięków zależy także od ich intensywności:
najcichszy dźwięk który może być usłyszany nazywa się progiem słyszalności.
Odpowiada on uderzeniom swobodnych cząsteczek powietrza o błonę bębenkową i wynosi przy dźwięku o częstotliwości 1 kHz wartości ciśnienia akustycznego
2*10-5 N/m2 (odpowiada to natężeniu dźwięku 10-12
W/m2 i poziomowi dźwięku 0 dB). Wrażliwość ucha jest mniejsza dla
niskich częstotliwości – dzięki temu
słuch nie zostaje uszkodzony przy silnych zmianach ciśnienia następujących
powoli. Górna granica intensywności dźwięków słyszalnych wynosi ok. 140 dB,
ale poniżej tego poziomu znajduje się tzw. próg bólu, czyli intensywność
dźwięku, która wywołuje uczucie bólu i może spowodować uszkodzenie słuchu.
Poziom bólu wynosi około 120 dB, co odpowiada ciśnieniu akustycznemu 20 N/m2
i zmienia się wraz z częstotliwością dźwięku. Zakres
słyszalności obejmuje więc fale o energiach różniących się o 14 rzędów
wielkości. Ucho ludzkie jest szczególnie wrażliwe na częstotliwości pomiędzy
700 Hz a 6 kHz. Dokładniej zależność pomiędzy częstotliwością dźwięku a
odczuwalną głośnością przedstawiają krzywe izofoniczne.
Czułość słuchu człowieka zmniejsza się również pod wpływem długotrwale
działającego silnego bodźca akustycznego. Zjawisko to nosi nazwę adaptacji.
Stanowi ona jeden z czynników obronnych organizmu ludzkiego w przypadku
narażenia na długotrwały hałas.
Częstotliwościowa zdolność rozdzielcza ucha nie jest
jednakowa w całym zakresie słyszalnym, ale maleje wraz ze wzrostem
częstotliwości. Na przykład dla dźwięków z zakresu od 260 Hz do 520 Hz człowiek
jest w stanie rozróżnić dźwięki różniące się o 1 Hz, natomiast w zakresie od
600 Hz do 4000 Hz zdolność rozdzielcza zależy od względnej zmiany częstotliwości
tonów – próg detekcji wynosi Δf=0,003*f .
Różne dźwięki pobudzają różne obszary błony podstawowej i
komórki włoskowate w ślimaku w uchu wewnętrznym. W ten sposób mózg rozróżnia
częstotliwości dźwięku. W przypadku
tonów o bardzo zbliżonych częstotliwościach słyszymy dudnienia – ucho odbiera
dźwięk o średniej częstotliwości obu tonów zmieniający natężenie z
częstotliwością równą różnicy częstotliwości obu tonów. Gdy dźwięki różnią się
niewiele w zakresie częstotliwości, ale nie wywołują już efektu dudnień (częstotliwość
dudnień jest zbyt mała by je zaobserwować) w dalszym ciągu dźwięk będący sumą
jest nieprzyjemnie szorstki dla ucha. Zakres częstotliwości, dla których
występuje to zjawisko nazywa się zakresem krytycznym. Dla zakresu słyszalnego
przyjmuje się, że zakres krytyczny wokół danej częstotliwości obejmuje obszar
do 15% wartości tej częstotliwości .
Rysunek 1‑1 Powstawanie dudnień jako złożenie dwóch
dźwięków o zbliżonych częstotliwościach. Podstawowe cechy dźwięku to wysokość, głośność i barwa. Są
to cechy subiektywne, czyli związane ze sposobem odbieranie dźwięków przez
człowieka. Każda cecha subiektywna jest związana z określoną obiektywną cechą
dźwięku, pewną wielkością fizyczną.
Cecha ta jest związana przede wszystkim z częstotliwością
drgań źródła dźwięku. Dźwięki o dużej częstotliwości odbierane są przez człowieka
jako wyższe. Jest to subiektywna ocena częstotliwości dźwięku.
Jednostką psychologiczną wysokości dźwięku jest mel. Skala
melowa jest związana ze skalą częstotliwości w hercach – jest liniowa dla
niskich częstotliwości (poniżej 1000 Hz) a logarytmiczna dla wysokich
częstotliwości (powyżej 1000 Hz).
Percepcja wysokości dźwięku zależy również od poziomu
dźwięku (intensywności) – dla dźwięków niskich przy wzroście poziomu maleje
subiektywna wysokość dźwięku, natomiast dla dźwięków wysokich przy wzroście
poziomu wysokość rośnie [9].
Na przykład, podczas wybrzmiewania niskiego dźwięku fortepianu występuje
rozstrojenie w kierunku większej wysokości, na skutek ciągłego zmniejszania się
natężenia dźwięku.
Istnieją dwie teorie dotyczące percepcji wysokości dźwięku.
Są to : teoria miejsca i teoria czasu. Według teorii miejsca wysokość dźwięku
jest powiązana z różną aktywnością poszczególnych odcinków błony podstawnej
oraz neuronów słuchowych. Teoria czasu natomiast sugeruje, że wysokość dźwięku
wiąże się z tym jak wygląda czasowy przebieg impulsów neuronowych, które
zostały przez ten dźwięk wywołane.
O wysokości dźwięku muzycznego decyduje częstotliwość tonu
podstawowego. Ucho ludzkie jest w stanie określić wysokość dźwięku nawet gdy w
widmie brak tonu podstawowego – wówczas wysokość dźwięku określana jest na
podstawie odległości pomiędzy harmonicznymi. Zjawisko to nazywane jest efektem
residuum (residuum – pozostałość).
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz