W chordofonach dźwięk jest emitowany przez falę stojącą
wytwarzaną w strunach instrumentu. Pierwszym etapem wytwarzania dźwięku jest
szarpnięcie (np. w gitarze), pociągnięcie smyczkiem (np. w skrzypcach) bądź
uderzenie młoteczkiem (jak w fortepianie) struny, co powoduje powstanie na
strunie fali poprzecznej, która odbijając się od miejsca zaczepienia struny
wywołuje powstanie fali stojącej. Na końcach struny zawsze występują więc węzły
fali stojącej. Częstotliwość podstawowa powstającej fali to
gdzie L – długość struny, v - prędkość fali.
Prędkość fali w strunie zależy od dwu czynników: naprężenia
wewnątrz struny i liniowej gęstości masy (= ilość masy na jednostkę długości
struny). Większe naprężenie spowoduje szybszy powrót do położenia równowagi, a
więc również większą prędkość fali w strunie. Im większa liniowa gęstość masy
tym większa bezwładność struny i mniejsza prędkość fali
gdzie T – naprężenie struny, μ – liniowa gęstość masy.
Częstotliwość fali dźwiękowej produkowanej przez drgającą
strunę zależy więc wprost proporcjonalnie od naprężenia struny a odwrotnie
proporcjonalnie od długości struny i od gęstości materiału, z którego wykonana
jest struna. Naprężanie i poluźnianie struny powoduje, że odpowiednio więcej,
lub mniej siły należy włożyć w wywołanie drgania struny.
Pobudzona struna może drgać w dowolny sposób jeśli tylko
spełnia warunek powstawania fali stojącej. Zwykle drga ona w wielu modach
jednocześnie, tzn. produkuje falę złożoną z wielu tonów o częstotliwościach
harmonicznych. Pierwszy mod drgań wywołuje falę o częstotliwości podstawowej,
mod drugi – falę o częstotliwości dwukrotnie większej, trzeci – trzykrotnie
większej itd.
(patrz Rysunek 2‑1). Stąd w widmie dźwięku wywołanym przez drgającą strunę obecne są te wszystkie składowe harmoniczne.
(patrz Rysunek 2‑1). Stąd w widmie dźwięku wywołanym przez drgającą strunę obecne są te wszystkie składowe harmoniczne.
Rysunek 2‑1 Mody drgań struny
Struny mają bardzo mały przekrój, więc stawiają mały opór
powietrzu – struna rozpięta na dwóch zaczepach i szarpnięta wydaje bardzo cichy
dźwięk, gdyż nie wywoła ona drgania odpowiedniej ilości powietrza, żeby fala
dźwiękowa dawała wrażenie silnego dźwięku. Ponadto z powodu dużej impedancji
między struną i zaczepami również zaczepom nie będzie przekazywana
wystarczająca ilość drgań żeby ich drgania wywoływały silniejszą falę.
Nieelektryczne
instrumenty strunowe są wyposażone w pudła rezonansowe, które są pobudzane do
drgania poprzez drgania strun. Pudło rezonansowe wzmacnia wytwarzany przez
strunę dźwięk. Ważne jest, aby pudło rezonansowe miało podobną impedancję co
mostek, żeby fala nie ulegała odbiciu na granicy mostek – pudło, ale by jak
największa część energii fali była transmitowana do pudła.
W elektrycznych
instrumentach strunowych (np. gitara elektryczna) drgające metalowe struny
znajdują się w stałym polu magnetycznych - pod strunami umieszczony jest przetwornik
magneto-elektryczny wyposażony w magnesy w kształcie walca na które nawinięta
jest cewka z drutu. Wskutek drgań strun, w cewce indukuje się napięcie, które
jako sygnał wyjściowy z instrumentu przekazywane jest do wzmacniacza, tam zaś
sygnał jest przetwarzany i wzmacniany.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz