Idiofony to instrumenty, w których fala stojąca wytwarzana jest
w fizycznej strukturze instrumentu. Modelowym przykładem idiofonu jest
wibrująca płytka, która ma jeden lub dwa wolne końce. Płytka drga tworząc falę
poprzeczną.
Jeśli obydwa końce są wolne to fala stojąca tworzy na
końcach płytki strzałki. Wówczas pierwszy mod drgań posiada 2 węzły i wygląda
tak jak na rysunku
Rysunek 2‑2 Mody drgań wibrującej płytki z dwoma
końcami wolnymi. Oznaczono miejsce mocowania płytki i umiejscowienie pierwszego
węzła dla każdego modu [8]
Drugi mod drgań zawiera 3 węzły itd. Odległość skrajnych
węzłów od granic płytki zmniejsza się wraz ze wzrostem ilości węzłów. N-ty mod
wibracji płytki uderzonej z boku ma częstotliwość
(2.6)
gdzie: v-prędkość dźwięku w materiale, z którego wykonana jest
płytka, L – długość płytki, m = 3.0112 dla n=1; dla wyższych n m=2n+1,
K=grubość płytki/3.46 dla płytek prostopadłościennych, natomiast dla rur
(2.7)
W instrumentach takich jak ksylofon i marimba, aby uzyskać
dźwięk płytki jak najbardziej tonalny, punkty zaczepienia ustawia się w węzłach
pierwszego modu drgań [8].
Dla płytki lub rurki o jednym końcu wolnym, a drugim
nieruchomym fala stojąca powstaje zawsze z węzłem w końcu nieruchomym i strzałką
w końcu ruchomym. Pierwszy i drugi mod drgań zaprezentowane są na poniższym
rysunku.
Rysunek 2‑3 Dwa pierwsze mody drgań płytki o jednym
końcu wolnym [19]
Częstotliwości wyższych modów drgań w wibrujących rurkach i
płytkach nie są wielokrotnościami częstotliwości podstawowej (składowe nie są
harmoniczne). Wzór na te częstotliwości jest identyczny jak w przypadku płytek
o obu końcach nieruchomych. Jedyną różnicą jest wartość m: m=1,194 dla modu
pierwszego; 2,988 dla modu drugiego; dla kolejnych m=2n-1.
Podobnie zachowują się talerze. Rozsypując na powierzchni
metalowego talerza piasek i pobudzając talerz do drgań z określoną częstotliwością
można obserwować obraz utworzony przez piasek, który zgromadził się w węzłach
fali. Na poniższym rysunku widać figury utworzone przez drgania metalowego
talerza w kształcie kwadratu. Poszczególne figury odpowiadają drganiom
pobudzonym tonami o różnych częstotliwościach.
Rysunek 2‑4 Mody drgań prostokątnego talerza [19]
Już w XVIII wieku Chlandi obserwował podobne figury
powstające z piasku na okrągłym talerzu. Membranofony to instrumenty, w których wibratorem (czyli
elementem wywołującym drgania) jest membrana wykonana przeważnie ze skóry
zwierzęcej. Zwykle membrany mają kształt okrągły i pobudzone mogą drgać jako
całość, lub dzielić się na części drgające odgraniczone liniami węzłowymi.
Drgania częściowe powodują powstawanie składowych nie będących harmonicznymi.
Przebieg linii węzłowych można wyznaczyć metodą figur Chlandi’ego. Okazuje się,
że w przypadku membran biegną one po średnicach i kołach współśrodkowych i w
odróżnieniu od talerzy brzeg membrany zawsze tworzy linię węzłową [8].
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz