Praca niniejsza zawiera opis fizycznych właściwości fal
akustycznych oraz zarys mechanizmów percepcji wrażeń dźwiękowych przez
człowieka. Ponadto zawarto w niej prezentację czterech głównych grup
instrumentów muzycznych wraz z opisem aktualnego stanu wiedzy na temat sposobu
wytwarzania dźwięku przez instrumenty należące do poszczególnych grup. Z uwagi
na to, że praca poświęcona jest sygnałom w postaci cyfrowej i takie dźwięki są
obecne powszechnie dostępne, przedstawiono również czym jest postać cyfrowa
sygnału i jakie transformacje i deskryptory tego rodzaju danych są obecnie
często wykorzystywane w celu ich analizy.
Częścią niniejszej pracy jest aplikacja MuzoAnalizator
umożliwiająca przeprowadzenie analizy dźwięku w postaci cyfrowej. Dedykowana
jest ona do pojedynczych dźwięków instrumentów muzycznych stanowiących całą nutę,
gdyż część parametrów jakie można za jej pomocą wyliczyć oparta jest na
oszacowaniu częstotliwości podstawowej dźwięku. Dla innych danych dźwiękowych
oszacowanie częstotliwości podstawowej może być błędne i wówczas wykresy tych
cech nie odpowiadają prawdziwym właściwościom dźwięku.
Przy użyciu aplikacji MuzoAnalizator zostały przeprowadzone
analizy dźwięków czterech instrumentów: skrzypiec, trąbki, klarnetu i fagotu.
Wybrano dźwięki z oktawy czwartej. Do badań posłużyły dźwięki nagrane na
Uniwersytecie IOWA dostępne w sieci internet legalnie i nieodpłatnie. Z przeprowadzonych analiz można
wysnuć wniosek, że kształt wykresów różnych cech dźwięków instrumentów
muzycznych wskazuje na charakterystyczne właściwości tych dźwięków. Wnioskowanie
na podstawie uzyskanych wyników może prowadzić do głębszego zrozumienia procesu
wytwarzania dźwięku przez poszczególne instrumenty.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz