poniedziałek, 16 listopada 2015

Tuba jako instrument solowy


Arnold Jacobs - Brian Frederiksen: Song & Wind tłum. Łukasz Michalski


Do dziś tuba nie jest postrzegana jako instrument solowy. „Z mego doświadczenia wynika, że słuchacze są bardziej otwarci na dźwięki wysokie, nawet jeśli chodzi o wokalistów. Basso profondo jest chyba najrzadszym głosem szkoły wokalnej. Od dawna było tak, że klucz basowy odsuwano na bok. Nie jestem pewien, co jest psychologicznym powodem takiej sytuacji. Nie wiem, jak bardzo słuchacze są otwarci na rzeczywistą jakość dźwięku.”

Tubistów, jak się zdaje, wyróżnia spośród innych dęciaków blaszanych szczególne przywiązanie do instrumentu. „Ci ludzie starają się rozwinąć i przenieść wszystkie swe zdolności muzyczne na instrument, który nie zawsze wymaga tak wielu poświęceń.”

„Kompozytorzy zwykle traktują tubę jako instrument akompaniujący; związane z tym niewielkie trudności wykonawcze nie sprzyjają pracy nad pokonywaniem wielkich wyzwań.”

„Uświadom sobie, że orkiestra to tylko jedna strona Twego życia. Tubiści, czy muzycy grający na innych instrumentach akompaniujących i zespołowych muszą dbać o odpowiednia ilość grania solowego dla siebie, dla inspiracji. Moim tubistom zawsze powtarzam: ‘Jesteś solistą, gdy ćwiczysz w domu’. Dzięki temu możesz stawić czoła rozmaitym trudnościom, które stoją przed solistą orkiestry symfonicznej. Więc, kiedy interpretujesz muzykę w domu i kiedy jesteś na scenie, stwarzasz w wyobraźni niezwykle silny obraz warunków wykonania publicznego. Zawsze miej na względzie, by nie czytać nut tylko dla siebie, ale tak, jakbyś wykonywał dla innych. Jeśli kiedykolwiek trafi Ci się okazja grania dla kogoś, bardzo ważne byś ją wykorzystał. Główną jednak sprawą musi być Twoje stałe dążenie do coraz lepszego grania. Starzejąc się, możesz jednak grać coraz gorzej. Więc staramy się troszkę spowolnić ten proces, próbując stale nasze granie poprawić. W tym celu część naszego ćwiczenia, powiedzmy 60% czasu, powinniśmy przeznaczyć na interpretację i stylistykę zamiast przegrywania partii orkiestrowych, a 40% na rutynowe wprawki. Jeśli grasz gamę, niech to będzie gama z Brahmsa, może to być gama, którą grasz w zespole rockowym - to nie ma znaczenia, byleby to było wzięte z jakiejś sytuacji wykonawczej. Dlatego ćwiczenie dla nas (tubistów) ma być zawsze ekstrawertyczne.”

Muzyka współcześnie pisana na tubę jest utrzymana głównie  w średnim i wysokim rejestrze, rzadziej w dolnym. „Zawsze uderzają mnie tubiści, którzy chcą zakończyć utwór c3, który dociera do uszu słuchaczy jako normalny dźwięk ze średniego zakresu. Facet grający na tubie rozpozna, doceni i ucieszy się takim nadzwyczaj wysokim dźwiękiem, ale reszta audytorium usłyszy tylko dźwięk w średnicy. Jeśli nie zobaczą, że gość robi się czerwony lub niebieski z wysiłku, to mogą w ogóle te nutkę przeoczyć. Ale kończąc na bardzo niskim dźwięku możesz osiągnąć dokładnie taką reakcję publiczności, jak trębacz po zagraniu nadzwyczaj wysokiego dźwięku - aplauz i zdumienie.”

„Tuba, oczywiście, jest wspaniałym instrumentem solowym. Myślę, że może być już traktowana jako instrument solowy. Dokonali tego Harvey Phillips, Roger Bobo i wielu innych wspaniałych wykonawców. Myślę, że tak jak można znaleźć słuchaczy dla fortepianu, skrzypiec, fletu i głosu, znajdą się ludzie równie wrażliwi na tubę - lubiący słuchać brzmienia instrumentów dętych blaszanych.”

„Mamy już za sobą okres poszukiwania materiałów wykonawczych dla tuby. Nadzwyczajne zasługi w tym dziele trzeba oddać Harvey’owi Phillips’owi; również w kwestii przygotowania ludzi gotowych do słuchania tuby. Zawsze, stykając się ze zjawiskiem przygotowania, możesz przewidzieć, że będziesz miał do czynienia z pobudzeniem interesu. Nie mogę powiedzieć, jak dalece się posuniemy w konkurencji z dźwiękami altu, czy sopranu. Chociaż uwielbiam słuchanie tub powiem, że kiedy postawisz tubistę przed publicznością, będzie zadowolona słuchając wielkiego artysty, niezależnie od tego, czy gra on na tubie, czy na innym instrumencie. Czy chcieliby słuchać tego stale, to już zupełnie inna historia. Zostawiam temat szeroko otwarty dla następnych pokoleń.”



Brak komentarzy:

Prześlij komentarz