Przebieg procesu
przesłuchań do orkiestry zmieniał się w ciągu lat kariery Jacobsa. Przed laty
było tam mniej z konkursu między muzykami, a ostatecznego wyboru muzyków
dokonywał dyrygent. Wiele przesłuchań odbywało się w pokojach hotelowych
dyrygentów i powszechnym było, że to dyrygent wyznaczał muzykowi miejsce w
orkiestrze, czy grupie.
Dziś na miejsca w wielkich
orkiestrach czekają setki kandydatów, a orkiestry organizują specjalne komisje.
Audycje odbywają się za ekranem (parawanem), dla utrzymania anonimowości
grających, a dyrygent dołącza do komisji dopiero w finałach. Przesłuchujący
nastawieni są na eliminowanie kandydatów i często najlepsi nie są wybierani do
obsadzenia wakującej pozycji. Aby zapewnić sobie pomyślność, muzyk musi być
przygotowany do grania niezależnie od okoliczności. „Możesz potraktować
przesłuchanie jako możliwość pokazania, co potrafisz. Z drugiej, negatywnej
strony, musisz zwalczyć zdenerwowanie. Wiele rzeczy może się nie udać, ale ty
musisz dalej walczyć jak o „sprawę życia lub śmierci”. Biorąc to pod uwagę,
musisz mieć pozytywne nastawienie umysłowe.
„Najgorsza rzeczą, jaka
możesz zrobić podczas przesłuchania, jest analizowanie siebie i swojego grania.
Pozostaw komisji przesłuchującej kwestię oceny”.
Nie istnieje jakaś szczególna
metoda przygotowania się do przesłuchania. Każdy musi zdać się na własny osąd w
tej sprawie. Wszystkie części kompozycji muszą być przygotowane, nie tylko te
najbardziej znane frazy. Fragmentem przygotowań jest zapoznanie się z
przystosowaniem poszczególnych części instrumentu do gry zespołowej. (sprawne
dostrojniki?)
Wielu muzyków „przećwicza”
program i nie trafia z najlepszym formą na wyznaczony dzień przesłuchania.
Kiedy ów czas nadchodzi rozgrzej się, ale już nie ćwicz. Celem przesłuchania
jest przedstawienie komisji jak najlepszego wykonania – a nie wywarcie wrażenia
na pozostałych kandydatach.
Jacobs w rzeczywistości nie
przywiązuje wagi do procesu przesłuchania. „Są niedoskonałe, szczególnie dla
muzyków. Myślę, że jest bardzo trudno na takim
przesłuchaniu wywrzeć wrażenie na jury, ponieważ mamy do wyboru bardzo
wielu utalentowanych muzyków. Oznacza to mnóstwo przykrych zawodów i
rozczarowań dla ludzi, którzy są bardzo zdolni.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz