niedziela, 4 października 2015

Zmysł (odczucia)


Arnold Jacobs - Brian Frederiksen: Song & Wind tłum. Łukasz Michalski


Zbieramy informacje dzięki naszym neuronom czuciowym- poprzez zmysły wzroku, słuchu i czucia. Jacobs pobudza wszystkie zmysły. David Brubeck pisze
„Kluczowe znaczenie ma to, że p. Jacobs oddziałuje na wiele zmysłów. Mówiąc prosto, jest to zgodne z teorią, że zjawisko postrzegane więcej niż jednym zmysłem, albo doświadczane na kilka sposobów jest łatwiejsze do pełnego zrozumienia.”

Poleca uczniom wyprawianie z oddechem różnych rzeczy, by unaocznić rezultaty (na zewnątrz ciała). Odczucie oddechu jako podmuchu przechodzącego miedzy wargami, dmuchanie na wyciągnięta rękę, zdmuchiwanie zapałek, nadmuchiwanie papierowych toreb, dmuchanie w żagle wyimaginowanych łódek płynących po wodzie i tym podobne działania. Podczas oddychania każe uczniom poruszać ręką, w kierunku ust podczas zasysania powietrza i w przeciwnym podczas wydechu. Dla odczucia pracy przepony każe poruszać dłonią w okolicach mostka w dół i w górę, obrazując ruchy przepony. To w pewnym sensie wzmacnia zmysł czucia (dotyku) o wrażenia z wnętrza ciała.

Jednym ze znaków firmowych Jacobsa jest używanie przyrządów zewnętrznych. Wszystkie te narzędzia są stosowane z dala od instrumentu i chociaż mają różne zastosowanie i kształt, służą do dostarczania bodźców wzrokowych. Uczniowi, widzącemu poruszające się kulkę lub wskaźnik, daje to wizualne wzmocnienie aktu wprawiania w ruch powietrza. Niektórzy będą odczuwali jakiś opór, kilku użyje specjalnego ustnika, wszystko to wyda się uczniowi dziwne. W ten sposób nabędzie umiejętności, które potem będzie mógł przenieść na instrument.


W latach pięćdziesiątych po raz pierwszy zgromadził, z różnych źródeł, wyposażenie dla swej pracowni. Z tamtych czasów pochodzą niektóre z jego urządzeń, ale stale poszerza swą kolekcję. W roku 1982 wprowadzał do powszechnego wśród muzyków użytku proste i niedrogie plastikowe urządzenia stosowane w medycynie [worek gumowy, Breath Builder, spirometr Inspiron i Voldyne], mające podobne zastosowanie jak aparaty z jego pierwotnej kolekcji. Są one teraz zalecane uczniom do używania w ramach codziennych ćwiczeń.



Brak komentarzy:

Prześlij komentarz