Arnold Jacobs - Brian Frederiksen: Song & Wind tłum. Łukasz Michalski
Zbieramy informacje dzięki
naszym neuronom czuciowym- poprzez zmysły wzroku, słuchu i czucia. Jacobs
pobudza wszystkie zmysły. David Brubeck pisze
„Kluczowe znaczenie ma to,
że p. Jacobs oddziałuje na wiele zmysłów. Mówiąc prosto, jest to zgodne z
teorią, że zjawisko postrzegane więcej niż jednym zmysłem, albo doświadczane na
kilka sposobów jest łatwiejsze do pełnego zrozumienia.”
Poleca uczniom wyprawianie
z oddechem różnych rzeczy, by unaocznić rezultaty (na zewnątrz ciała). Odczucie
oddechu jako podmuchu przechodzącego miedzy wargami, dmuchanie na
wyciągnięta rękę, zdmuchiwanie zapałek, nadmuchiwanie papierowych toreb,
dmuchanie w żagle wyimaginowanych łódek płynących po wodzie i tym podobne
działania. Podczas oddychania każe uczniom poruszać ręką, w kierunku ust
podczas zasysania powietrza i w przeciwnym podczas wydechu. Dla odczucia pracy
przepony każe poruszać dłonią w okolicach mostka w dół i w górę, obrazując
ruchy przepony. To w pewnym sensie wzmacnia zmysł czucia (dotyku) o wrażenia z
wnętrza ciała.
Jednym ze znaków firmowych
Jacobsa jest używanie przyrządów zewnętrznych. Wszystkie te narzędzia są
stosowane z dala od instrumentu i chociaż mają różne zastosowanie i kształt,
służą do dostarczania bodźców wzrokowych. Uczniowi, widzącemu poruszające się
kulkę lub wskaźnik, daje to wizualne wzmocnienie aktu wprawiania w ruch
powietrza. Niektórzy będą odczuwali jakiś opór, kilku użyje specjalnego
ustnika, wszystko to wyda się uczniowi dziwne. W ten sposób nabędzie
umiejętności, które potem będzie mógł przenieść na instrument.
W latach pięćdziesiątych po
raz pierwszy zgromadził, z różnych źródeł, wyposażenie dla swej pracowni. Z
tamtych czasów pochodzą niektóre z jego urządzeń, ale stale poszerza swą
kolekcję. W roku 1982 wprowadzał do powszechnego wśród muzyków użytku proste i
niedrogie plastikowe urządzenia stosowane w medycynie [worek gumowy, Breath
Builder, spirometr Inspiron i Voldyne], mające podobne
zastosowanie jak aparaty z jego pierwotnej kolekcji. Są one teraz zalecane
uczniom do używania w ramach codziennych ćwiczeń.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz