środa, 21 października 2015

Vibrato

Arnold Jacobs - Brian Frederiksen: Song & Wind tłum. Łukasz Michalski

Vibrato to wahania częstotliwości dźwięku, amplitudy jego głośności, albo kombinacja obydwóch. Na oscyloskopie można pokazać wahania wysokości dźwięku. Miernik ciśnienia akustycznego pokaże przebieg amplitudy głośności. Od odpowiedniego połączenia wahań głośności i wysokości dźwięku zależy jakość brzmienia. Vibrato powinno być raczej realizacją koncepcji myślowej, niż wynikiem skoordynowanych w tym celu działań fizjologicznych.

Nauczając vibrato Jacobs zaleca, by najpierw taki dźwięk zademonstrować uczniom. Najpierw powinno być stosowane tylko vibrato szczękowe lub wargowe. Powinno ono być wynikiem pewnej przesady w działaniach szczęki lub ręki poruszającej suwak czy wentyl. Dodatkowo na zmysł wzroku zadziała oscyloskop, bądź tuner.

Jednakże, nauczanie vibrato powinno być oparte na jego brzmieniu, a nie na metodologii. Czasami zmieniająca się w vibrato wysokość dźwięku może prowadzić wykonawcę do grania poza centrum brzmieniowym swego instrumentu. Takie odejście pociąga za sobą kompromisy w intonacyjne.

W rezultacie centrum rezonansowe zostaje zamazane, następuje utrata mocy wzmacniającej instrumentu. Można użyć vibrato do poszukiwania najbardziej brzmiącego stroju instrumentu. Inna ważną sprawą jest to, jak znaczne powinno być vibrato, oraz kiedy go używać, a kiedy nie. Przede wszystkim vibrato musi być kontrolowane.





Brak komentarzy:

Prześlij komentarz