Prędkość przepływu
strumienia powietrza warunkuje dynamikę. Przy cichym graniu powietrze płynie
wolno, przy głośnym szybko. Dźwięk instrumentu podobny jest do piłeczki utrzymującej
się na szczycie strumienia wody tryskającej z fontanny. Podczas głośnego grania
piłeczka skacze w górę i utrzymuje się tam [obszerny, szybko płynący strumień
powietrza]. Podczas grania piano piłeczka spada w dół i utrzymuje się na
krótkim strumieniu fontanny. Z powodu dynamiki muzyk musi się skoncentrować na
prędkości powietrza, a nie jego ciśnieniu.
Jak wyjaśnia Jacobs: „Jeśli
będziesz dął szybkim strumieniem, będziesz grał głośniej. Fortissimo będzie
zależało od szybszego dmuchania, aż do zwiększenia się amplitudy drgań twej
powierzchni wibrującej. Jeśli chcesz zagrać nadzwyczaj cicho, ćwicz diminuendo.
Zacznij od najwspanialszego dźwięku w średniej dynamice, potem ćwicz granie
coraz cichsze, aż w końcu dojdziesz do tak małej amplitudy drgań, że oddech
zaledwie poruszy wargi. Główną sprawą w ćwiczeniach dynamiki i prędkości
przepływającego powietrza jest powiązanie ich z posiadaniem wspaniałego dźwięku
w średniej dynamice, a potem rozszerzanie go w skrajnych kierunkach. Należy
baczyć, by zawsze dźwięk niósł ze sobą odpowiednią jakość barwy i wspaniałość
brzmienia, by nie był to rażący krzyk, ani bezużyteczny szmer. Zawsze opieraj
się samym dźwięku (kontroluj produkt finalny)”.
Marcel Tabuteau, nauczyciel
w Instytucie Curtisa stosował numeryczny system do nauczania pojęcia
kontrolowania dynamiki. Na przykład crescendo od pianissimo (numer jeden na
skali) do forte (w tym wypadku numer pięć na skali) przechodziło przez cały
zakres pośredni.
Powinno to być
konsekwentnie stosowane do dźwięków w różnych zakresach dynamicznych, od piano
do forte czy fortissimo. „Myśl o dynamice, jak o pokrętle głośności w
odbiorniku radiowym. Ściszasz radio, ale nie traci na tym jakość dźwięku. To
samo powinno się dziać, kiedy grasz coraz ciszej. Powinieneś utrzymywać niezmienioną
jakość dźwięku przez cały czas wycofywania się do pianissimo. Naucz się grać
głośno doskonałością dźwięku, nie dzięki wielkiemu fizycznemu wysiłkowi.”
Powszechnym wśród uczniów
problemem jest określenie krańców skali dynamicznej. „Średnia dynamika cechuje
dźwięk, którego przyjemnie się słucha w pokoju, w sali koncertowej, przy którym
wykonawca nie musi się natężać. Powinno być łatwo robić z tego poziomu zarówno
crescendo, jak i diminuendo.”
„Punkt znajdujący się wpół drogi między dynamicznymi skrajnościami jest
generalnie odpowiedni do normalnego grania. Ustal jakość dźwięku w normalnej
dynamice i zachowuj ją, gdy ćwiczysz posuwając się ku krańcom zakresu
głośności.”
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz