Tak jak zdania zbudowane są
z grup słów, tak fraza muzyczna zawiera serię ułożonych razem dźwięków
budujących ją. „Słuchacze słuchają fraz - artysta je buduje. Nie graj fraz,
buduj je.” Wykonawca, grając frazę, nie powinien omijać żadnej nuty. „Graj
frazę tak, jakbyś chodził po stopniach ruchomych schodów- nie opuszczaj
żadnego, wejdź na każdą nutę.” Frazowanie musi nieść przekaz muzyczny i
opowiadać historię - wykonawca musi być dźwiękowym gawędziarzem.
„Tak jak zdania zbudowane z
pojedynczych słów formują wypowiedź, tak fraza muzyczna składa się z
pojedynczych dźwięków budujących frazę. „Słuchacze słuchają fraz, artysta je
buduje. Nie graj fraz, tylko je buduj.” Wykonawca, grając frazę, nie powinien
pomijać żadnej nuty. „graj frazę dźwiękową tak, jakbyś chodził po stopniach
ruchomych schodów. Nie opuszczaj żadnego, wejdź na każdy dźwięk.” Fraza musi
nieść muzyczny przekaz i opowiadać historię - wykonawca musi być dźwiękowym
gawędziarzem.
„Podobnie jak zdania
składające się z pojedynczych słów, fraza muzyczna zbudowana jest z
pojedynczych dźwięków. Odpowiednikiem słowa pisanego są tu punkty muzycznego
atramentu określające wysokość, barwę i frazę.”
Jacobs zawsze podczas
grania śpiewa w myślach. Zachęca studentów do podkładania w wyobraźni słów pod
muzykę - podobnie jak śpiewacy. Wokalista ma na pewno lepiej, może korzystać ze
słów budując frazę. „Dęciak musi rozważyć frazę, myśleć o niej, jeśli byłoby to
pomocne- podłożyć słowa. Nie mówię Ci, co powinien zawierać Twój muzyczny
przekaz, mówię tylko, że ten przekaz musi zaistnieć.”
Fraza nie bierze niestety
pod uwagę pojemności płuc wykonawcy. Dwóch grających potrzebuje, z grubsza
biorąc, tej samej ilości powietrza do zagrania konkretnej frazy na tym samym
instrumencie. Drobniejsza osoba, mająca tylko trzylitrową pojemność, będzie
musiała brać oddech częściej, niż wyższy kolega, mający sześć litrów
pojemności.
Celem dla mających mniejszą
pojemność, głównie dla młodzieży, powinna być jakość frazy, nie jej długość.
„Nie próbuj grać długim smyczkiem, jeśli twój smyczek jest krótki. Nie należy
poświęcać jakości frazy dla jej przedłużenia. Jeśli możliwe, podziel frazę na
mniejsze odcinki.
„Wydłużenie frazy nie może
nigdy odbywać się kosztem jakości dźwięku. Jakość dźwięku powinna być
przedkładana nad długość frazy. Stale napływają do mnie grający, którzy
wpędzają się w kłopoty próbując nadmiernie wydłużyć frazę. Grają więc oni coraz
ciszej. To bardzo dobrze umieć grać piano. Ale co za dużo, to niezdrowo.”
Większość grających bierze
oddech przed pierwszym dźwiękiem frazy. Zamiast tego lepiej jest wziąć
powietrze przed ostatnimi dźwiękami frazy, by zapewnić jej jakość i mieć swobodę jej zakończenia.
Zakończenie frazy musi być chronione bardziej niż jej początek, który
rozpoczynany jest z pełnym oddechem.
Wykonawca musi znać swą
wydolność oddechową.
Jacobs proponuje następujące ćwiczenie:
Zmierzyć czas [w sekundach] frazy muzycznej granej na jednym oddechu.
Grać następnie długi dźwięk na różnych poziomach dynamicznych przez tą samą
ilość sekund. Zaznajomić się z prędkością przepływu potrzebną do wydobycia
dźwięku zadanej głośności, zależnie od rejestru i czasu jego trwania.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz