piątek, 23 października 2015

Frazowanie


Arnold Jacobs - Brian Frederiksen: Song & Wind tłum. Łukasz Michalski


Tak jak zdania zbudowane są z grup słów, tak fraza muzyczna zawiera serię ułożonych razem dźwięków budujących ją. „Słuchacze słuchają fraz - artysta je buduje. Nie graj fraz, buduj je.” Wykonawca, grając frazę, nie powinien omijać żadnej nuty. „Graj frazę tak, jakbyś chodził po stopniach ruchomych schodów- nie opuszczaj żadnego, wejdź na każdą nutę.” Frazowanie musi nieść przekaz muzyczny i opowiadać historię - wykonawca musi być dźwiękowym gawędziarzem.

„Tak jak zdania zbudowane z pojedynczych słów formują wypowiedź, tak fraza muzyczna składa się z pojedynczych dźwięków budujących frazę. „Słuchacze słuchają fraz, artysta je buduje. Nie graj fraz, tylko je buduj.” Wykonawca, grając frazę, nie powinien pomijać żadnej nuty. „graj frazę dźwiękową tak, jakbyś chodził po stopniach ruchomych schodów. Nie opuszczaj żadnego, wejdź na każdy dźwięk.” Fraza musi nieść muzyczny przekaz i opowiadać historię - wykonawca musi być dźwiękowym gawędziarzem.

„Podobnie jak zdania składające się z pojedynczych słów, fraza muzyczna zbudowana jest z pojedynczych dźwięków. Odpowiednikiem słowa pisanego są tu punkty muzycznego atramentu określające wysokość, barwę i frazę.”

Jacobs zawsze podczas grania śpiewa w myślach. Zachęca studentów do podkładania w wyobraźni słów pod muzykę - podobnie jak śpiewacy. Wokalista ma na pewno lepiej, może korzystać ze słów budując frazę. „Dęciak musi rozważyć frazę, myśleć o niej, jeśli byłoby to pomocne- podłożyć słowa. Nie mówię Ci, co powinien zawierać Twój muzyczny przekaz, mówię tylko, że ten przekaz musi zaistnieć.”

Fraza nie bierze niestety pod uwagę pojemności płuc wykonawcy. Dwóch grających potrzebuje, z grubsza biorąc, tej samej ilości powietrza do zagrania konkretnej frazy na tym samym instrumencie. Drobniejsza osoba, mająca tylko trzylitrową pojemność, będzie musiała brać oddech częściej, niż wyższy kolega, mający sześć litrów pojemności.

Celem dla mających mniejszą pojemność, głównie dla młodzieży, powinna być jakość frazy, nie jej długość. „Nie próbuj grać długim smyczkiem, jeśli twój smyczek jest krótki. Nie należy poświęcać jakości frazy dla jej przedłużenia. Jeśli możliwe, podziel frazę na mniejsze odcinki.

„Wydłużenie frazy nie może nigdy odbywać się kosztem jakości dźwięku. Jakość dźwięku powinna być przedkładana nad długość frazy. Stale napływają do mnie grający, którzy wpędzają się w kłopoty próbując nadmiernie wydłużyć frazę. Grają więc oni coraz ciszej. To bardzo dobrze umieć grać piano. Ale co za dużo, to niezdrowo.”

Większość grających bierze oddech przed pierwszym dźwiękiem frazy. Zamiast tego lepiej jest wziąć powietrze przed ostatnimi dźwiękami frazy, by zapewnić  jej jakość i mieć swobodę jej zakończenia. Zakończenie frazy musi być chronione bardziej niż jej początek, który rozpoczynany jest z pełnym oddechem.

Wykonawca musi znać swą wydolność oddechową.
Jacobs proponuje następujące ćwiczenie:
Zmierzyć czas [w sekundach] frazy muzycznej granej na jednym oddechu. Grać następnie długi dźwięk na różnych poziomach dynamicznych przez tą samą ilość sekund. Zaznajomić się z prędkością przepływu potrzebną do wydobycia dźwięku zadanej głośności, zależnie od rejestru i czasu jego trwania.



Brak komentarzy:

Prześlij komentarz