piątek, 16 października 2015

Barwa dźwięku


Arnold Jacobs - Brian Frederiksen: Song & Wind tłum. Łukasz Michalski


Każdy wykonawca ma swój własny dźwięk, różniący go od innych. Dźwięk dwóch muzyków różni się tak, jak linie papilarne. Jacobs ma swój własny ‘podpis’ dźwiękowy, który wyróżnia go spośród innych muzyków. Jest to efektem rożnych wpływów podczas jego kariery.

Wykonawca musi najpierw mieć pojęcie takiego dźwięku, jaki chciałby osiągnąć. Początkowo będzie prawdopodobnie naśladował dźwięk tych muzyków, których podziwia. Później inne czynniki, takie jak strumień powietrza, zadęcie, egzemplarz instrumentu, ustnik, sala koncertowa i inne jeszcze będą wpływać na jego dźwięk. Wykonawca powinien różnicować barwę, w zależności od wykonywanej muzyki.

Jacobs stale zmienia swój dźwięk. W symfonii Mahlera używa dużej tuby o szerokiej, ciemnej barwie. Grając solo używał mniejszego instrumentu i płytkiego ustnika, grając w konsekwencji mniejszym dźwiękiem. Poza zmianami w instrumentarium zmieniał też swe wyobrażenie o dźwięku, który chciał osiągnąć.

Dużą wagę trzeba przywiązać do kwestii wyrównania dźwięku i konsekwentnie dobrej jego jakości we wszystkich rejestrach. „Podczas grania ćwiczeń budujących brzmienie jednym z najważniejszych czynników jest obfite zaopatrzenie płuc w powietrze i granie na wysokim poziomie dynamicznym - forte, bądź jeszcze głośniej. Dźwięk jednak nie powinien być sforsowany.”



Brak komentarzy:

Prześlij komentarz