sobota, 26 września 2015

Odruchy warunkowe i bodźce

Arnold Jacobs - Brian Frederiksen: Song & Wind tłum. Łukasz Michalski

Odruch warunkowy to nabyta lub wyuczona reakcja na bodziec zewnętrzny. Nie jest to działanie z którym się rodzimy, ale które ma miejsce dzięki powtarzaniu. Te powtórki umożliwiają powstanie neuronowej ścieżki do mózgu i powstaje nawyk.

Podczas Internationale Brassfest (1995) Jacobs przemawiał na ten temat.
„Część mózgu będzie akceptować twe polecenia, tak jak wykształciłeś to w okresie warunkowania odruchu. W muzyce, chcemy wywołać to ćwicząc- warunkując (wyćwiczając) etiudy. Gamy, interwały, wprawki i tak dalej. Tak naprawdę tworzymy oprogramowanie, które zostanie zapisane w mózgu. Chodzi o to, by tak przyswoić te ćwiczone rzeczy, aby stały się odruchem warunkowym- odruchem z którym się nie rodzimy, ale który staje się odruchem po prostu przez fakt stałego powtarzania.”

„Od chwili, gdy masz już odruch, wszystko polega na zaistnieniu bodźca. Potrzeba procesu myślowego w mózgu, powiedzenia na przykład ‘Chcę dotknąć nosa’. Możesz to osiągnąć i dotknąć swego nosa, to nic nadzwyczajnego. Ktoś rzuca piłkę i zazwyczaj ją łapiesz, może nawet odrzucasz z powrotem.”
„Dzieje się to bez myślenia o mięśniach, czy planowania tego, co masz zrobić z różnymi częściami twego ciała. Odpowiadają one na bodziec złapania piłki, dotknięcia nosa, czy jakikolwiek inne polecenie wykonania czynności fizycznej.”
„W grę na instrumencie, jak wszyscy doskonale wiemy, jest zaangażowanych kilka fizycznych czynników. Kilka z nich jest mocno skomplikowanych, rzeczywiście są one naprawdę ważne i musimy je dobrze wykonywać. To, czym się tu zajmujemy, sztuka gry, jest w istocie ciągiem rozwoju, który dzieje się poprzez wzięcie instrumentu, przebycie etapu uczenia się i kursu ćwiczeń pod kierunkiem nauczyciela.”

„Zrób to. Zrób tamto. Chcę tego. Chcę tamtego. Uczeń słucha, nauczyciel doradza i prowadzi. Jak widzisz, budowanie odruchów warunkowych polega na próbowaniu i powtarzaniu. Jeśli grasz gamę C- dur i potem ją powtarzasz, grasz ją drugi i trzeci raz- w ciągu dnia może robisz to pięć razy, potem grasz coś, gdzie też występują dźwięki tej gamy- powtarzasz wiele, wiele razy, a mózg to przyswaja.”

„Nie zapisuje się to w Twojej pamięci tak łatwo, jak w pamięci Twego współczesnego komputera. Biologia człowieka wymaga wielokrotnego powtarzania, nim powstanie stała ścieżka neuronowa w mózgu.”

„Prosty jest powód dla którego o tym mówię- od początku naszego grania kształtujemy takie odruchy, zdając sobie z tego sprawę, bądź nie. Jeśli czynisz to podczas studiów muzycznych, jest to dla Ciebie niezwykle korzystne.”

Wielokrotnie Jacobs stosował taka analogię: „Wszystko, co czynimy w sposób powtarzalny, jest kształtowaniem nawyków. Z nawykami jest tak, jak ze spacerowaniem po łące (trawniku). Po pierwszym przejściu trawa się podniesie. Jeśli nadal będziemy chodzić tą trasą, trawy się położą. W końcu trawa padnie i powstanie ścieżka. W umyśle formuje się ścieżka neuronowa. Jeśli coś jest nauczone, to na zawsze.



Brak komentarzy:

Prześlij komentarz