wtorek, 4 sierpnia 2015

Największy problem nauczania


Arnold Jacobs - Brian Frederiksen: Song & Wind tłum. Łukasz Michalski

Podczas swego z górą sześćdziesięcioletniego nauczania, Jacobs zaobserwował wiele problemów w pracy ze swymi uczniami. Kiedyś, w trakcie oceny przydatności, natknął się na kogoś, kto wydawał się nie mieć słuchu muzycznego. Odwrócenie tego stanu rzeczy stało się największym problemem nauczycielskim, z jakim przyszło mu się zetknąć.

Gdy Jacobs zaśpiewał dźwięk i prosił o powtórzenie głosem, uczeń nie potrafił. Następnie poprosił, by zaśpiewał on dziecięcą piosenkę. Kiedy zaśpiewał ją poprawnie, co do jednego interwału, Jacobs uwierzył, że ten uczeń będzie zdolny do słyszenia właściwej wysokości dźwięków.

By mu pomóc, Jacobs stosował klawiaturę, magnetofon i dwunastookienkowy tuner*. Grał pojedynczy dźwięk - klucz na klawiaturze i, po dłuższej chwili ciszy, inny. Długie chwile ciszy przed i po dźwiękach pozwalały uczniowi odwzorować wysokość dźwięków w umyśle.

By zaangażować zmysł wzroku został użyty dwunastookienkowy tuner. Patrząc na to urządzenie uczeń śpiewał zadany dźwięk - klucz i próbował zatrzymać okienko w tunerze. W tym momencie wiedział już, czy właściwie odwzorował wysokość. Magnetofon był potrzebny, by uczeń mógł zapisać i odtworzyć poprzednia sesję. W niedługim czasie wzór dźwięku - klucza został stabilnie zapamiętany i rozpoznawanie przez ucznia wysokości dźwięków znormalizowało się. Uczeń ów cieszy się wspaniałą karierą w zawodowej orkiestrze.


* ( odpowiednik dzisiejszego tzw. korga, jak myślę-przyp. tłum).




Brak komentarzy:

Prześlij komentarz