piątek, 8 maja 2015

Mięśnie - Brian Frederiksen Song & Wind


Arnold Jacobs - Brian Frederiksen: Song & Wind tłum. Łukasz Michalski


Mięśnie


Aby poruszać ciałem, trzeba użyć mięśni. Według Jacobsa: „Masz 659 mięśni w ciele człowieka, 654 z nich występują w parach, jako działające nawzajem przeciwnie (mięśnie antagonistyczne). Między badaczami występują pewne różnice zdań, co do szczegółów, ale w zasadzie to jest właśnie tak. Te 654 mięśnie poruszają konstrukcją szkieletu, pozwalając ci wykonywać codzienne czynności, takie jak napicie się wody i wiele innych, o których nawet nie myślisz.”

Dzięki występującym parami mięśniom antagonistycznym muskulatura ciała jest zdolna do usztywnienia się w znacznym stopniu. Poprzez jednoczesny skurcz zarówno bicepsa jak i tricepsa można, dzięki przeciwnie działającym siłom, utrzymać ramię w bezruchu. Również inne mięśnie mogą wzajemnie znosić swe działanie, stwarzając muzykom problemy. Jeśli w pewnej części ciała zostanie wywołane napięcie, inna część też będzie pobudzona. Chociaż Jacobs zachęca do relaksowania się w czasie grania uważa, że lepiej jest nazwać to inaczej.

„Zwykle staram się unikać słowa ‘rozluźnienie’, używam raczej określenia ‘bieg jałowy’ (‘minimal motors’). Mięśnie są w pewien sposób zawsze aktywne, chodzi tu o powrót do stanu minimalnej aktywności.” ”Powodem nagłej, dramatycznej zmiany kierunku przepływu powietrza, jest bodziec wdychania, który dysponuje wciąganie powietrza w otwór pomiędzy wargami. Ono musi gdzieś się podziać, więc idzie prosto do płuc, tam gdzie iść powinno. By to się stało, mózg automatycznie wyłącza mięśnie, które wydmuchują powietrze, jak i te, które tworzą dźwięk. W tym samym momencie mózg uruchamia mięśnie, które poszerzą jamę piersiową i obniżając ciśnienie w płucach powodują napływ powietrza. Stanie się tak bez żadnego wysiłku z twej strony.

„Po prostu musisz polecić, co chcesz zrobić z powietrzem między wargami. Wydmuchujesz i dzieje się to tak szybko, że nie musisz się odprężać. Jeśli przestaniesz, zabierze ci to kilka chwil i przestaniesz to robić. Kiedy nic nie robisz, powinieneś być zrelaksowany. Nie powinieneś mieć żadnych napięć ponad normę.” [np. postawa stojąca też napięcia, ale to norma- przyp. tłum. ]
Jacobs często dotykał ciała ucznia w czasie, gdy ten grał. Dotykając kurczących się mięśni ustalał, czy są grupy muskułów działających przeciw sobie. „Twoje mięśnie mogą powodować duże sztywnienie. Musisz znaleźć sposób, jak je osłabić możliwie najmniejszym wysiłkiem. Siła jest twoim wrogiem- słabość twoim przyjacielem.