piątek, 10 kwietnia 2015

05. Groch z kapustą

Jay Friedman Reflections 07.11.2007, tłum. Łukasz Michalski

W tym miesiącu zamierzam pozwolić mym myślom nieco pobłądzić co, jak odkryłem, może być rzeczą niebezpieczną. Myślałem sobie ostatnio o kierunku, w którym zmierza nasz kraj i co stanie się, jeśli skrajni politycy: radykałowie z prawicy, neokonserwatyści, ewangelicy czy inni radykaliści otrzymaliby wszystko to, co zawsze chcieli uzyskać w dziedzinie stanowionego prawa to jak wyglądałby ten kraj? Oto moja spekulacja: 
Chrześcijaństwo stałoby się oficjalną religią Stanów Zjednoczonych. Pozostali niechrześcijanie, przykro mi jeślibyś znalazł się w tej grupie, pozostali- więc Ty też- byliby ledwo tolerowani, jeśli nie zepchnięci w ogóle do podziemia. To wszystko w imię chrześcijańskiej etyki i tolerancji. Modlitwa byłaby obowiązkowa w szkołach, tak samo w pracy i wszystkich miejscach publicznych. Rozdział między kościołem a państwem zanikłby zupełnie a rząd w większości, jeśli nie w ogóle cały, składałby się z ewangelickich przywódców religijnych. Cała komunikacja międzyludzka wszelkiego rodzaju, pisana lub mówiona, byłaby nagrywana i monitorowana pod kątem wyłapania postaw antyamerykańskich, antychrześcijańskich i antyfundamentalistycznych. Wszelka aborcja stałaby się nielegalna i każdy pomagający kobiecie chcącej dokonać aborcji byłby natychmiast eliminowany przez egzekucję. (Takie przypadki już się zdarzały.) Kobiety zeszłyby ponownie do podziemia, byłyby okaleczane i zarzynane, bo- legalna czy nie- aborcja nadal zdarzałaby się w tym kraju i na świecie. (Osobiście jestem przeciwnikiem aborcji; podkreślam słowo-osobiście). Prześwietlałoby wszystkie media drukowane, czy aby pochwalają wartości religijne, dotyczyłoby też TV i radia. Jedynym wyjątkiem byłby internet, bo prawie niemożliwe jest całkowite ograniczenie wolności słowa. Podatek dochodowy byłby obniżony (super!) i zastąpiony przez tak zwany „podatek na krzewienie wiary” (brzmi znajomo?) przeznaczony na cele wprowadzenia fundamentalistycznego widzenia świata przez sfery akademickie. To tylko moja wyobraźnia, czy też ten scenariusz brzmi jak napisany przez Talibów- krzewicieli takich pomysłów, których radykałowie boją się najbardziej?

Wszystkich ludzie wspominających łacińskie dziedzictwo ujęłoby i zesłano do obozów internowania takich, jakie mieliśmy dla Japończyków w czasie II wojny światowej. W czasie żniw pozwolono by im, będziemy tak dobrzy, zbierać owoce i warzywa.

Wokół USA zbudowałoby się olbrzymi mur, by powstrzymać „niepożądanych”. Tu ważna uwaga. Relacje ludzi z Meksyku i Ameryki Łacińskiej z naszym są chore. Dlaczego ktoś stamtąd przyjeżdża do nas nielegalnie? DLA LEPSZEGO ŻYCIA! Chcą znaleźć pracę i zarobić na przyzwoite utrzymanie swej rodziny. Ten kraj ma ogromny dług wdzięczności wobec milionów legalnych i TAK- NIELEGALNYCH imigrantów z powodu wkładu który wnieśli w każdej formie, jaka tylko można sobie wyobrazić. Dlaczego jest tak, ze chcemy przejąć ich kulturę, np. Ranczo tu, Ranczo tam, ale ich samych nie chcemy? Zalegalizujmy ich pobyt tu, ponieważ ich potrzebujemy i ustawmy tak racjonalnie politykę imigracyjną, by zachęcała najlepszych i najbardziej światłych do przyjazdu tutaj. Uwielbiam obecne stwierdzenia prawicowych polityków - „wracaj do domu, zapłać nam 5000$ to może pozwolimy Ci kiedyś tu wrócić.”

Chcę rzec coś o prawie i porządku (sprawiedliwości? -przyp. tłum.), o ulubionej przez prawicę taktyce zastraszania. Co zawsze dzieje się, gdy podnosi się krzyk o więcej prawa i porządku i „bezwzględność dla przestępców”? Prawdziwi kryminaliści natychmiast obmyślają sposoby jak nie dać się złapać w nowych trudniejszych okolicznościach, PONIEWAŻ SĄ ZAWODOWCAMI, zaś przeciętny obywatel dostaje sygnał, że zaczyna się wobec nich twardsza polityka. Zbrodniczy system sprawiedliwości w tym kraju pozostaje poza kontrolą, chodzi tu nie tylko o policyjna brutalność szalejącą w dużych miastach, ale tyczy też prokuratorów, świadomie lub nie kierujących niewinnych ludzi do cel śmierci i nigdy nie ponoszących żadnych konsekwencji swych działań. Na przykład, prawie połowa ludzi oczekujących na egzekucję w stanie Illinois została uwolniona dzięki zastosowaniu nowoczesnych badań DNA. Mam dobrego przyjaciela w najwyższych sferach systemu prawnego, który mawia: "Będąc niewinnym wolałbym raczej byś sądzony przez brytyjski wymiar sprawiedliwości, ale jeżeli byłbym winny o wiele bardziej chciałbym być sądzony w Stanach Zjednoczonych."
Mam jeszcze jedną historią, którą chciałbym podzielić się z Tobą. Właśnie wróciłem z europejskiej podróży, gdzie spędziłem kilka dni w południowej części Francji. Wraz z żoną odwiedziliśmy garncarza, którego pracę podziwiamy i czasami coś od niego kupujemy. To, co opowiedział naprawdę mną wstrząsnęło. Otóż eksportował on swe produkty do dwóch dealerów w USA, jednakże interes podupadł. Jeden z kupców powiedział mu, że ludzie nie chcieli by widziano ich jak wchodzą do sklepu i kupują francuskie produkty!

Muszę powiedzieć, że w tym momencie, jako Amerykanin, poczułem się zawstydzony przypuszczeniem iż mogę się identyfikować z takim tchórzostwem, głupotą i afirmowaniem przez rząd wszelkich głupkowatych pomysłów radykalnego prawicowego skrzydła. Francja i większość krajów świata miały pełne prawo, by nie przyłączyć się Stanów by wspólnie ponieść klęskę w Iraku. Gdzież są konserwatyści, (Proxmire, Goldwater,) dawne konserwatywne
wartości; zrzuć rząd ze swych barków, wyrzuć go z kieszeni, usuń go z Twych prywatnych spraw. w słowie libertarianizm jest pewien ważny składnik: liberty- wolność.

Zauważyłem ostatnio, że utwory, które niegdyś dawały mi popalić tak bardzo, że usta nie wytrzymywały - myślę tu o fragmentach Symfonii Brucknera, końcówce Obrazków; te miejsca która idą wysoko, głośno i długo- dziś nie sprawiają mi już kłopotów. Zastanawiam się, czy to efekt mej lepszej sprawności fizycznej, która który oczywiście powinna obniżać się z wiekiem. Ale być może jest w tym jakiś przekaz. Być może skuteczność zastosowania fizycznych przymiotów jest dużo ważniejsza niż czysta siła. Pomyśl o tym.

Ostatnio też mam w zwyczaju używać różnych instrumentów dla różnej muzyki. Niegdyś grałem prawie wszystko na mym podstawowym instrumencie, z rurami suwaka o średnicy 0,5471 cala, rury kwartwentyla 0,562 cala (jak suwak w basowym puzonie). W tej decyzji było sporo mojego ego, nie chciałem by pomyślano że podpieram się innymi instrumentami jak protezą. Obecnie uważam, ze jest znacznie bardziej interesujące zmienianie swego dźwięku i instrumentu tak, by bardziej odpowiadał potrzebom muzyki. Weźmy na przykład taką Symfonię Fantastyczną. Prawdopodobnie zamysłem kompozytora było, by grać ją na puzonie altowym choć skądeś słyszałem że mógłby to być altowy in F. Granie tego na puzonie o średnicy 0,547 daje niewłaściwy dźwięk. Ja gram to na altowym  jak też na instrumencie o średnicy 0,525”3 lub mniejszej. Sądzę że też muzyka Ravela aż prosi się o instrument o mniejszym przekroju, bo myślę że dużym dźwiękiem można grać na każdym instrumencie. La Valse grałem na instrumencie o średnicy 0.5004 i mówiono mi, ze na sali słychać było bardzo mocny dźwięk. Sprawmy, by nasze wykonania były bardziej interesujące dzięki dopasowaniu instrumentu
do muzyki.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz