środa, 16 września 2015

Śpiew i Podmuch



Arnold Jacobs - Brian Frederiksen: Song & Wind tłum. Łukasz Michalski


Jedno  z najsłynniejszych powiedzeń Jacobsa to Śpiew i podmuch. Podczas swych wykładów na Internationale Brassfest w Bloomington (Indiana) w 1995 roku wyjaśnił: „Moje podejście do muzyki wyraża się jako Śpiew i Podmuch. Jest to bardzo ważne w przekazywaniu muzycznego przesłania słuchaczom.”

„Takie podejście to pewne uproszczenie, jako że budowa i funkcjonowanie istoty ludzkiej są bardzo skomplikowane, ale człowiek działa w prosty sposób. Kiedy przenosimy to na kształtowanie artystyczne, staje się ono bardzo proste.”

„Śpiew, według mnie, angażuje około 85% skupienia w czasie gry na instrumencie, opiera się on na tym, co chciałbyś, by usłyszała publiczność.”

„Nic nie uzyskasz bez podmuchu. Pomyśl o samochodzie. Koła nie będą się obracać bez źródła energii- benzyny. Grający na dętych blaszanych muszą mieć źródło energii, którym jest drgający słup powietrza, kierowany do instrumentu celem wzmocnienia i rozbrzmienia. Muzyczną benzyną jest wibracja warg. Ale wargi nie mogą wibrować bez dmuchania.”

„Kiedy łączymy Śpiew i Podmuch, wówczas muzyczne przesłanie, czyli śpiew, ma być głównym elementem świadomości, stanowiąc jej 85%. Pozostałe 15% przeznaczone jest na oddech i dmuchanie stanowiące napęd wibrujących warg.”

Adolph Herseth wyłożył to inaczej: „Musisz zacząć od bardzo precyzyjnego określenia, jak to powinno brzmieć. Potem instynktownie modyfikujesz usta, oddech i nacisk instrumentu, by otrzymać ten właśnie dźwięk.”

Podmuch jest źródłem energii napędzającym myślowe przesłanie śpiewu pochodzące z mózgu. Nacisk Jacobsa na Śpiew i Wiatr pokazuje jak wielkie znaczenie przykłada on do posiadania muzycznej koncepcji. „Studiuj produkt, nie metodę. Mentalizuj muzykę czyniąc stwierdzenia, nie zadając pytania.




Brak komentarzy:

Prześlij komentarz