Arnold Jacobs - Brian Frederiksen: Song & Wind tłum. Łukasz Michalski
Jedno z najsłynniejszych powiedzeń Jacobsa to Śpiew
i podmuch. Podczas swych wykładów na Internationale Brassfest w Bloomington
(Indiana) w 1995 roku wyjaśnił: „Moje podejście do muzyki wyraża się jako Śpiew
i Podmuch. Jest to bardzo ważne w przekazywaniu muzycznego przesłania
słuchaczom.”
„Takie podejście to pewne
uproszczenie, jako że budowa i funkcjonowanie istoty ludzkiej są bardzo
skomplikowane, ale człowiek działa w prosty sposób. Kiedy przenosimy to na
kształtowanie artystyczne, staje się ono bardzo proste.”
„Śpiew, według mnie,
angażuje około 85% skupienia w czasie gry na instrumencie, opiera się on na
tym, co chciałbyś, by usłyszała publiczność.”
„Nic nie uzyskasz bez
podmuchu. Pomyśl o samochodzie. Koła nie będą się obracać bez źródła energii-
benzyny. Grający na dętych blaszanych muszą mieć źródło energii, którym jest
drgający słup powietrza, kierowany do instrumentu celem wzmocnienia i
rozbrzmienia. Muzyczną benzyną jest wibracja warg. Ale wargi nie mogą wibrować
bez dmuchania.”
„Kiedy łączymy Śpiew i
Podmuch, wówczas muzyczne przesłanie, czyli śpiew, ma być głównym elementem
świadomości, stanowiąc jej 85%. Pozostałe 15% przeznaczone jest na oddech i
dmuchanie stanowiące napęd wibrujących warg.”
Adolph Herseth wyłożył to
inaczej: „Musisz zacząć od bardzo precyzyjnego określenia, jak to powinno
brzmieć. Potem instynktownie modyfikujesz usta, oddech i nacisk instrumentu, by
otrzymać ten właśnie dźwięk.”
Podmuch jest źródłem
energii napędzającym myślowe przesłanie śpiewu pochodzące z mózgu. Nacisk
Jacobsa na Śpiew i Wiatr pokazuje jak wielkie znaczenie przykłada on do
posiadania muzycznej koncepcji. „Studiuj produkt, nie metodę. Mentalizuj muzykę
czyniąc stwierdzenia, nie zadając pytania.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz