Arnold Jacobs - Brian Frederiksen: Song & Wind tłum. Łukasz Michalski
Częste kłopoty z uczniami
dotyczą kiepskiej postawy podczas gry na instrumencie.
„Postawa jest bardzo ważna.
Jesteśmy tak zbudowani, że najwięcej powietrza możemy wykorzystać w postawie
stojącej. Taka postawa daje największą łatwość przemieszczania dużych ilości
powietrza do i z płuc. Całkiem odwrotny efekt daje położenie się na wznak (na
plecach), można wówczas używać niewielkich ilości powietrza.
„Jeśli zastanawiasz się nad
układem oddechowym, powinieneś o nim myśleć nie jako o pojedynczym miechu, ale
jako o serii wydzielonych mieszków, zależnych od twej postawy. Leżąc na
podłodze na plecach, stwierdzisz, że masz ograniczoną łatwość oddychania klatką
piersiową, ale będziesz mógł wspaniale stosować oddychanie przeponowe i będzie
to więcej niż trzeba do podtrzymania życia. Jednakże sama przepona, bez klatki
piersiowej, dostarczy raczej niewiele powietrza. Nie jest możliwy pełen oddech
bez użycia mostka [kość i chrząstka piersiowa podtrzymująca żebra]. Jeśli
siedząc na krześle, odchylę się do tyłu i sięgnę ponad głową, ten ruch
pociągnie klatkę piersiową w górę, będącą już w rozszerzonej pozycji. Tego sposobu nie mogę używać dla wdychania
czy wydychania. Jeśli zegnę się do przodu, wciskając okolice brzucha pod
przeponę, będzie mi bardzo trudno używać funkcji przeponowych
Jacobs powiada uczniom:
„Stój, kiedy siedzisz!”. Każe im przyjmować wyciągniętą do granic możliwości
postawę stojącą. Mają sobie wyobrażać, że: „Jest taki sznurek, który was
pociąga w górę- jak marionetkę. Jest mała wewnętrzna krzywizna kręgosłupa nieco
powyżej pasa. Jacobs chce, by uczeń siedząc zachował tylko tę krzywiznę. Chce,
by siedzący uczniowie przyjmowali tą samą pozycję górnej części tułowia, którą
mają stojąc- to pomysł stania „od bioder”, w którym utrzymuje się wydłużony
kręgosłup.
Wielu zwisa podczas grania,
w rezultacie ich tułów pozostaje ściśnięty, a to powstrzymuje możliwość
rozszerzania się systemu oddechowego. Wydłużona, wyprostowana postawa ułatwia
ruch powietrza.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz