Arnold Jacobs - Brian Frederiksen: Song & Wind tłum. Łukasz Michalski
Jacobs ma wrażenie, że
słowo „atak” jest używane niewłaściwie. „Atak” to po prostu początek drgań
warg, bądź stroika.
Dęciacy używają tylko kilku
spółgłosek do atakowania dźwięków. Spółgłoska „D” jest zwykle używana do grania
fragmentów legato, „K” stosuje się przy podwójnym lub potrójnym językowaniu
(staccato). Jacobs czasami używa spółgłoski „H”, dla wyeliminowania ruchu
języka.
Najczęściej używana jest
spółgłoska „T”. Przy wymawianiu, „T” jest bezdźwięczna, jako że tylko powoduje
powstanie statycznego ciśnienia za językiem. W grze na instrumencie dętym,
język powinien być używany jako narzędzie skupiające, nie jako wentyl do
zatrzymywania powietrza. Jeśli wewnętrzne powietrze zostanie sprężone
wcześniej, niż nadejdzie chwila rozpoczęcia dźwięku, musi być ono utrzymywane z
dala od zadęcia, albo przez blokowanie językiem, albo przez zamknięcia gardła.
Zablokowanie językiem może spowodować szorstki lub opóźniony atak, chropowaty
dźwięk i nadmierny wysiłek podczas grania. Może nawet dojść do efektu podobnego
jak w próbie Valsalva, kiedy to zamknięte gardło pozwala ciśnieniu powietrza z
płuc pchać przeponę w dół.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz