wtorek, 28 czerwca 2016

Michał Mazurkiewicz





Urodził się 18 maja 1968 roku w Świętochłowicach. W 1975 roku rozpoczął swą edukację w Państwowej Szkole Muzycznej st. Podstawowego i Licealnego w Bytomiu. Gry na puzonie uczył się w klasie puzonu prof. Pawła Waloszczyka. Świadectwo maturalne uzyskał w 1987 roku. W latach 1987 do 1991 kontynuował naukę gry na puzonie w Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach w klasie puzonu ad. Jana Górnego.

W 1991 roku uzyskał Dyplom z Wyróżnieniem Akademii Muzycznej w Katowicach.(dawniej Wielkiej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia) gdzie przechodził przez różne szczeble awansu zawodowego. Obecnie pracuje na stanowisku artysty muzyka - solisty puzonisty.

Praca etatowa w Narodowej Orkiestrze Symfonicznej Polskiego Radia stanowi główny nurt działalności artystycznej Michała Mazurkiewicza. Jako muzyk tej orkiestry odbył około 70 tournee zagranicznych występując w Wielkiej Brytanii, Hiszpanii, Belgii, Holandii, Francji, Włoszech, Irlandii, Niemczech, Austrii, Czechach, Słowacji, Japonii, Chinach, Korei Południowej oraz w Brazylii. W sumie brał udział w około 800 koncertach w kraju i zagranicą. Wielokrotnie uczestniczył w najbardziej liczących się krajowych Festiwalach Muzycznych, takich jak między innymi: Warszawska Jesień, Muzyka w Starym Krakowie, Wratislavia Cantans, Festiwal Ludwika van Beethovena w Krakowie. Jednak etatowa praca w NOSPR to głównie nagrania archiwalne dla Polskiego Radia a także dla Telewizji Polskiej.
W ramach nagrań archiwalnych ma na swoim koncie około 6 500 minut nagrań muzyki kompozytorów tak polskich jak i zagranicznych. Ważną rolę odgrywają także nagrania płytowe dla takich firm jak: Naxos, Accord i Polskie Nagrania. W swoim dorobku ma udział w nagraniu około 75 płyt.
Jest także stałym współpracownikiem Filharmonii Rybnickiej im. Braci Szafranków oraz Orkiestry Miasta Stołecznego Krakowa - Sinfonietta Cracovia a ostatnio także Opery Dolnośląskiej, gdzie wykonuje partię trąbki basowej w realizacjach Pierścienia Nibelungów Ryszarda Wagnera. Jako muzyk doangażowany współpracował z orkiestrami: Filharmonii Zielonogórskiej, Filharmonii Śląskiej, Filharmonii Częstochowskiej, Filharmonii Zabrzańskiej, Śląską Orkiestrą Kameralną, Gliwicką Orkiestrą Kameralną i orkiestrą Capella Cracoviensis.
Występuje z recitalami solowymi. Do najważniejszych należą recitale w ramach Festiwalu Puzonowego w Warszawie w 1997 i 2003 roku, dwukrotnie w ramach Międzynarodowych Kursów Gry na Instrumentach Dętych w Dusznikach Zdroju w latach 1997 i 2002 oraz recital na Zamku Królewskim w Warszawie.
Jako solista występował z towarzyszeniem orkiestr: Filharmonii Olsztyńskiej, Filharmonii Rzeszowskiej, Filharmonii Śląskiej, Filharmonii Szczecińskiej, Filharmonii Zielonogórskiej oraz z orkiestrami akademickimi Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach i Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu oraz Concertband Vlandern w Belgii.
Zwieńczeniem działalności solistycznej były koncerty z towarzyszeniem Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach w 1998 (rejestracja telewizyjna i emisja w II programie Telewizji Polskiej oraz Telewizji Polonia) i 2003 roku oraz nagranie archiwalne Koncertu Puzonowego Kazimierza Serockiego dla Polskiego Radia.
Do szczególnych osiągnięć pedagogicznych zaliczane są: udział Sebastiana Wieczorka w finale konkursu w ramach Ogólnopolskiego Festiwalu Puzonowego w Warszawie w roku 1997, II miejsce w 2000 roku, Grand Prix w 2001 roku oraz I miejsce Pawła Maliczowskiego w Konkursie Małych Form Muzycznych we Wrocławiu, a także wyróżnienie uzyskane przez Pawła Maliczowskiego na IV Międzynarodowym Konkursie Gry na Instrumentach Dętych Blaszanych w Gdańsku w 2002 roku. Kwartet Puzonowy prowadzony przez Michała Mazurkiewicza w składzie: Tomasz Hajda, Rafał Gad, Patryk Popiołek i Mariusz Syrowatko zdobył I Nagrodę w Konkursie Zespołów Kameralnych Euroregionu Nysa. Tomasz Hajda zdobył w 2004 roku I Nagrodę w Konkursie Małych Form Muzycznych we Wrocławiu

W okresie tym został laureatem:
W latach 1990-1991 był stypendystą Ministerstwa Kultury i Sztuki.
Swoją edukację muzyczną pogłębiał na kursach prowadzonych m. innymi przez prof. Wilhelma Krzystka, dr Stephena C. Andersona, prof. Eliota Chasanova, Michela Becqueta oraz Ardasha Merdorosiana.

Od początku swojej kariery muzyka, to jest od 1 stycznia 1998 roku, jest pracownikiem Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach
Równolegle współpracuje z wieloma zespołami orkiestrowymi i kameralnymi. Na szczególną uwagę zasługuje współpraca z Kwartetem Puzonowym Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia którego jest współzałożycielem i zarazem pierwszym puzonistą. Kwartet Puzonowy w składzie Michał Mazurkiewicz- I puzon, Piotr Rybicki - II puzon, Stanisław Kurowski - III puzon i Zdzisław Stolarczyk - IV puzon powstał w 1993 roku. Na swoim koncie ma szereg koncertów a także nagrania dla Polskiego Radia oraz Telewizji Polskiej. Zwieńczeniem pracy zespołu i zarazem potwierdzeniem wysokich ocen dokonań artystycznych było wydanie przez Polskie Radio Katowice nagrań zespołu na płycie kompaktowej w 2000 roku.

Szczególną satysfakcję czerpie z działalności solistycznej. Obowiązki związane z etatową pracą w Narodowej Orkiestrze Symfonicznej Polskiego Radia i w Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu a od 2004 roku także w Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach nie pozostawiają jednak zbyt wiele czasu na działalność tego typu. Mimo to prezentował się jako solista na wielu estradach koncertowych.
Od 1994 roku pracuje w Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu, gdzie rozpoczynał jako asystent w klasie puzonu prof. Wilhelma Krzystka, a w chwili obecnej jest zatrudniony na stanowisku adiunkta po przewodzie kwalifikacyjnym I stopnia. Na takim samym stanowisku jest zatrudniony od 2004 roku w Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach.

Ważnym elementem jego działalności naukowej i pedagogicznej jest udział w seminariach i warsztatach metodycznych. W swoim dorobku ma wykłady metodyczne na tematy związane z grą na instrumentach dętych :
"Kształtowanie postawy puzonisty w świetle fizjologii i anatomii aparatu ruchowego"( Wrocław 2000), "Mechanika oddechu w grze na instrumencie dętym blaszanym" (Wrocław 1995), "Correct breathing - the key to best playing" (Enschede, 1997).

Jako pedagog prowadził kursy mistrzowskie w ramach : Chain Festival – Trombone Week w Enschede, XV i XX Wakacyjnego Kursu Interpretacji Gry na Instrumentach Dętych w Dusznikach Zdroju, I i II Ogólnopolskiego Kursu Wakacyjnego Big-Bandów i Zespołów Kameralnych w Nysie oraz I i II Kursu Gry na Puzonie w Jaśle.

Wielokrotnie był zapraszany do jury Konfrontacji Instrumentów Dętych w Oławie. Był także jurorem Przesłuchań Makroregionalnych Uczniów Klas Instrumentów Dętych Blaszanych we Wrocławiu oraz jurorem konkursu odbywającego się w ramach I Festiwalu Puzonowego w Warszawie. Uczestniczył w obradach jury Ogólnopolskich Przesłuchań Szkół Muzycznych II stopnia w Katowicach.

Udziela się także jako konsultant pedagogów prowadzących klasy puzonu w szkołach muzycznych I i II stopnia.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz