środa, 30 września 2015

Osobowość

Arnold Jacobs - Brian Frederiksen: Song & Wind tłum. Łukasz Michalski

Wszystko co nowe, jest dziwne. Maksymalną wydajność można uzyskać wprowadzając dziwaczność po to, by zmienić percepcję bodźca. Ten „przerobiony” bodziec jest potem stosowany do wywołania reakcji pożądanej; w ten sposób da się uniknąć, zdefiniowanej uprzednio, niewłaściwej reakcji. Wprowadzenie osobliwości umożliwia bardzo szybką zmianę i może ułatwić uczenie się. Jacobs często powiada: „Dziwaczność jest dobra”.

„Lubię podporządkowywać siebie i swoich uczniów temu, co nazywam osobliwością, nagłemu wycofaniu się z utartych dróg wykonywania czegoś. Zabieram im instrumenty i każę im zaśpiewać kawałek nad którym pracują, albo każę im zrobić coś takiego jak granie w czasie biegania dookoła pracowni lub kłanianie się po kolana dla zademonstrowania braku znaczenia prostego wysiłku przy graniu. Dociera do nich, że można grać dobrze inaczej rozkładając siły, koncentrując się. Daję im ćwiczenia powodujące hiperwentylację, albo każę wykonać ćwiczenie pozbawiające płuca powietrza i zaraz potem grać; wszystko po to, by pokazać jak zmniejszona pojemność, wykorzystana wydajnie i z koncentracją, może dać wystarczającą ilość powietrza potrzebną do dobrego grania.”

„Znane wzory grania często utrwalają znane problemy zadęcia, oddychania, czy palcowania. Choć jestem z nimi obeznany i chętnie zapoznaję z nimi studentów, nie nauczam metod, ponieważ powstały w umyśle wspaniały dźwięk sam w sobie zawiera wszystko konieczne dla wyrażenia go.”

Przykładem osobliwości są blaszani dęciacy, którzy powszechnie zmieniają ustniki, próbując osiągnąć pożądany rezultat. „Osobliwość, poczucie obcości nowego ustnika bywa przyczyną natychmiastowej poprawy grania. Kilka tygodni później, po oswojeniu się z ustnikiem, wykonawca może powrócić do starego ustnika. To właśnie poczucie dziwności pozwala na zmiany w jego grze.



Brak komentarzy:

Prześlij komentarz