2. Określić
ogólny kształt, formę.
3. Zwrócić
uwagę na sekwencje.
4. Analiza
wewnętrznej harmonii.
5 Grać
powoli nie robiąc żadnych błędów i zastosując powyższe uwagi.
Zastosujmy te uwagi w etiudzie. To jest jedna z moich
ulubionych etiud ze zbioru „Etiudy w Kluczach na puzon” Władysława Błażewicza.
1. Określić tonację.
Ta etiuda jest w d-moll. Wszystkie nasze inne uwagi zależeć od wstępnej analizy tonacji; jeżeli stwierdzisz, że ta etiuda jest w F-dur następne kroki w pracy nad nią nie mają sensu. Zawsze spójrz na znaki przy kluczu i ostatnią nutę by określić tonację. Przeważnie ostatnia nuta określa tonację.
2. Określić ogólny kształt, formę.
To nie musi być skomplikowane, wszystko co naprawdę trzeba
wiedzieć znajduje się jest w literze F. Jeżeli porównasz ten materiał z
początkiem, zobaczysz że jest to to samo tylko że w literze F jest klucz
tenorowy (to skuteczna metoda Błażewicza byśmy ruszyli głową!!!) Teraz porównaj litery B i G. Materiał jest dokładnie taki
sam tylko że litera G jest w kluczu
tenorowy. Jeżeli kontynuujemy porównanie dwóch miejsc w muzyce, to można
zauważyć że litera H to miejsce gdzie melodia zmienia się drugi raz. Jeżeli
nauczysz się melodii dobrze pierwszy raz, to możesz to wykorzystywać
wielokrotnie.
3. Zwrócić uwagę na sekwencje.
Sekwencje są powtórzenia małych myśli
muzycznych na różnych stopniach. Na przykład, zobacz na takty w nawiasach
w literze C. Fraza w drugim nawiasie jest powtórzeniem frazy z pierwszego
nawiasu sekundę wielką wyżej. Sekwencja w literze D jest ułożona w nieco inny
sposób, w tym przypadku mamy akord rozłożony D-dur a późnie akord rozłożony
d-moll
4. Analiza wewnętrznej harmonii.
Spójrz na literę E, a zauważysz, że Błażewicz daje tutaj akord dominanty septymowej w ramach
przygotowań do powrotu tematu w literze F. Powtarzający się dźwięk b jest prostym nie akordowym sąsiednim
dźwiękiem. Drugi tak w literze I, także daje nam bardzo wyraźne wskazanie na
dominantę septymową tworząc akord. Zobacz na literę A i zauważ że wszystkie
nuty w tym takcie należą do akordu d-moll z wyjątkiem gis. Ważne jest to by
potraktować gis jako prosty koloryzujący dźwięk z poza akordu, i nie
funkcjonuje jako część harmonii.
5. Grać powoli nie robiąc żadnych błędów i stosując powyższe
uwagi.
Teraz spróbuj zagrać tą etiudę w tempie ćwierć nuta 50. Tak
to nie błąd druku! Rozpocznij skupiony powoli, daj sobie czas przetrawić
wszystkie powyższe uwagi, kiedy skończysz przyspiesz tempo, będziesz miał
solidny fundament do wykonywania etiudy.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz